44779 43 Waarschijnlijk de meestbekende heldendood
QQleQ
UIT DE GRIEKSE GESCHIEDENIS,
DIE VAN LEONIDAS MET ZIJN 300 SPARTANEN
TEGEN DE OPRUKKENDE PERZEN BIJ THERMOPYLAE,
WAS VOLGENS HERODOTUS HET GEVOLG VAN EEN ORAKEL:
EEN KONING MOEST 💀 sterven om
de eindoverwinning te garanderen!
Zulke verhalen kómen ook elders voor, bijvoorbeeld in de legenden van Rome!
Ook in het ritueel speelde hetzelfde principe een belangrijke rol?
Één keer per jaar
{of als incidentele maatregel bij een epidemie} werd in vele steden v/h oude Griekenland
een man door de stad geleid, èrg gekastijd en vervolgens over de grenzen verdréven
of in zee geworpen!
Hij concentreerde het onheil
op zijn persoon en droeg dat ìn zijn lichaam wèg
tot behoud v/d gemeenschap!
PHARMAKOS
{‘levend geneesmiddel‘} heet zo iemand:
wij noemen dit ‘n ‘zondebok’!
Maar dàn blijkt tevens ook
‘t zeer opmerkelijk verschil tùssen ‘n oudtestamentisch & klassiekgrieks voorstellen:
‘t afvoeren v/h onheil, dat i/h OT nog uitsluitend áán ‘n díer is toevertrouwd,
werd in Griekenland door ‘n mens gerealiseerd.
Omdat we dus moeten uitsluiten
dat de specifieke vorm & zingeving v/d plaatsvervangende dood der martelaren in 4 Makkabeeën
& van YÈSJ i/d SP-interpretatie ‘n exclusief Joodse erfenis is, hebben geleerden
als Williams & Hengel voorgesteld hier ‘n Griekse
bijdrage in te zien?
Niet alleen conceptueel,
maar ook terminologisch vinden we vaak identieke aanduidingen via de zoendood
van ‘n protagonist i/d Griekse mythe of legende & voor die
van Eleazar of Yesjoe in 4 Mak. & SP!
En zowel Sjaoel Paulos als de auteur van 4 Mak.
was 🧺 díep beïnvloed door de Griekse cultuur, zoals die zich in de zgn. ‘hellenistische’
periode (ruwweg van Alexander de Grote tot keizer Augustus, van 300 BCE tot
in de eerste eeuw “AD” verspreidde!
Daarover bestaat niet de geringste twijfel!
Hun hart was jóóds, hun verstand is Grieks en
hun zíel hellenistisch?
Maar ook met de aanvaarding van deze conclusie
zijn nog lang niet al deze problemen opgelost! In tegendeel, de voor de historicus
meest interessante vragen zijn hiermee nog niet eens gesteld!
Wat hem,
éénmaal tot dit inzicht gekomen,
interesseert, is hoe de receptie van zulke eeuwenoude thema’s
bij Joodse denkers v/d 1ste eeuw na Chr. tot stand is gekomen:
hóe líep, anders gezegd, dé wèg van Athene
naar Yeroesjalayiem & van de Olijfberg
naar Golgotha & overal elders
op aarde 🌍 in pakweg
drie millennia
...?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
02 sep 2023
45173193 Je ziet ‘n forse man met donker haar dat
-
O
02 sep 2023
4517225192 De Beul Van Ommen: Om De Dossiers In Te
-
O
02 sep 2023
45171151De tèkst stamt uit de late middeleeuwen...
-
O
02 sep 2023
45170150MóederDrama:Ewa,Miryam,Mia,Els,Ria,Saartje
-
O
02 sep 2023
45169149’t Gegéven van ‘t Láátste Óórdeel is naast
-
O
01 sep 2023
45168148 Víer jaar eerder componeerde Antonio
-
O
01 sep 2023
45 167 147 Alle andere personages in de passies,
-
O
01 sep 2023
45166146’n Link van Liturgisch Spel naar OratorIum
-
O
01 sep 2023
45165-145In de Filmwereld kwam Pier Paolo Pasolini
-
O
31 aug 2023
45163145 De kèrn van ‘n tekstboek voor een muziek-
-
O
31 aug 2023
45161144 De persoon YÈSJ werd in ‘n muzikaal drama
-
O
30 aug 2023
45160 Partij Van De GroenLinkse ArbeidStrijdVlag?
-
O
30 aug 2023
45159pvdgla: Bulderend, dreigend, huilend, zalvend
-
O
30 aug 2023
45158 De titel zou een vingerwijzing blijken naar
-
O
30 aug 2023
45157143PS’Intensiteit Van Hartstocht Ìs Zó Hévig,
vorige
volgende