44795’47Deze juist geciteerde voorbeelden getuigen
QQLEQ
VAN EEN UNIVERSELE
GEESTDRIFT OF MINSTENS BELANGSTELLING
VOOR DE BEREIDHEID OM EIGEN LEVEN ÒP TE ÒFFEREN,
HETZIJ VOOR DE KEIZER ALS REPRESENTANT VAN HET GEMENEBEST,
HETZIJ VOOR EEN GELIEFDE IN DE NAASTE
OMGEVING, HETZIJ VOOR EEN IDEAAL
OF EEN OVERTUIGING!
De mentaliteit maakt zich
voor ‘t eerst breed in de eerste eeuw na Chr.,
zowel i/d Grieks- als i/d Latijnstalige sectoren v/h Romeins keizerrijk?
De lùst tot zelfopoffering ten bate van iets of iemand {b}lijkt ‘n spontaan opkomend
verschijnsel te zijn, typerend voor
de vroege keizertijd...
Hiermee is ook de vraag
naar de herkomst of oorsprong v/d idee 💡
v/h ‘plaatsvervangend offer’ in 4 Makk. & bij SP alweer
op ‘n ander niveau gebracht?! Hoezeer ook conceptioneel & terminologisch klassiek-Griekse
literaire motieven herkenbaar zijn & blijven, hoe nuttig en ìnderdáád revolutionair ook
de analyses van deze overeenkomsten bij Williams & Hengel zijn, ‘n verklaring
v/d plotselinge opkomst van dit ‘heilbrengend’ motief
bij twee Joodse auteurs uit ‘t midden v/d 1ste
eeuw “AD” kunnen zij niet zómaar
ècht geven!?
Beide auteurs,
zij ‘t vanuit verschillend perspectief,
zágen zich geconfronteerd met deze (binnen de Joodse levensbeschouwing níeuwe)
opgaaf ‘n zìn te geven aan de dood 💀 van ‘n voorbeeldig persoon of populaire personen...
Voor de auteur van 4 Makk., die de dood van Joodse martelaren graag wilden verheerlijken, was dit
‘n vrije schikking/beslissing, en voor SP, die graag de dood💀van zijn Messias had
te verantwoorden, ahw. ‘n
bittere noodzaak?
Voor géén van beiden
was ‘t echter noodzakelijk of onvermijdelijk òm déze zìngeving te verkíezen,
waar er zich naast het zgn. The ‘Plaatsvervangend Zoenoffer’ óók nog best wel andere motieven
zèlfs vanúit de Joodse cultuur aanboden & zó óók wel geëxploiteerd werden:
bijvoorbeeld die dood v/d Beloofde Mesjiach àls ‘n Aankondiging van ‘t
Ríjk van “G D”, de dood v/d láátste Rechtvaardige àls Signaal
v/h Eschaton, enzovoorts!
De materialen
voor deze keuze wèrden m.i. geleverd
door de ideologie & de maatschappelijke mentaliteit v/d hellenistisch-Romeinse cultuur
van díe tíjd, waarin ze sociaal & cultureel ~ met name juist ook via toenemend gebruik van het Grieks
óók in ‘t Palestijns Jodendom ✡️ ~ veel hèchter geïntegreerd waren dan wíj ons enkele decennia geleden konden en/of durfden voorstellen? We concluderen dus dat ideeën 💡 die lànger leefden
i/d heidense wereld 🗺 v/d éérste eeuw ná Christos hebben peet gestaan
bíj één v/d méést fundamentele geloofsartikelen van het christendom
✝️, dé ìnterpretátie vàn YEHOSJOEA’s. “KRUISDOOD” àls ‘t
heilbrengend & plaatsvervangend
‘zóenòffer’!?
Traditioneel Griekse
Literaire Motieven hèbben dáárbíj hùn Ròl gespééld,
èchter méér als referentie dan als kata-lysator?! Zó zit blijkbaar fysieke, mentale,
culturele, sociale {‘on’-}veranderlijke (r)évolutie in èlk ànder: ìn ònszèlf ook al eeuwenlang díep verankerd, creatief geïnspireerd als plotselinge toevallige gebeurtenissen ons beïnvloeden
in woord en daad, kleding, hàndel, wandel & hoopgevende motieven,
diep geworteld verlangen naar échte en uiterst kostbare
wáre verlangens naar rècht, áándacht, líefde, vrijheid,
bevrijding & eindeloze altijdweer overal
Beïnvloedende “Ontdekkingsreizen”?!
Sterrenstelsels 🌌,
🌞 zonnen, 🌓 manen,
🌟 sterren 🌟 planeten 🪐
in & rondom ons!? ‘t Zìt erin èn komt erúit:
onophoudelijk, onverbiddelijk, met horten & stoten dag &
nacht, m/v/k uit de planten 🌱 & de dieren...
onze zintuigen, dromen, ogen, oren, néus,
huid, bloed, licht, gelúid, reuk,
gevoel, wàrmte &
kóu, levenslang
intens
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
-
O
20 jun 2024
47691145Het Verhaal van de Tien Woorden is dus met
-
O
20 jun 2024
47690 Ook het volk van Mosj raakt in vertwijfeling
-
O
19 jun 2024
47689 Het Verhaal dat op de Tien Woorden volgt heb
-
O
19 jun 2024
4768144 Want zo schieten ze al namelijk hun doel
-
O
19 jun 2024
47687 De Wetten, Regels èn Geboden’ komen direct
-
O
19 jun 2024
47686143Wàt ìs zònde? Eigenlijk is ‘t gemakkelijk!
-
O
18 jun 2024
47685 142 Veel Verhalen in de Bijbel, en zeker in
vorige
volgende