45001’50 HV schrijft: “De ideeën die leefden in de
QQleQ
HEIDENSE WERELD
VAN DE EERSTE EEUW AD
HEBBEN PEET GESTAAN BIJ ÉÉN
VAN DE MEEST FUNDAMENTELE GELOOFS-
ARTIKELEN VAN HET CHRISTENDOM ✝️: VAN DE INTERPRETATIE
VAN YEHOSJOEA’S ROMEINSE KRUISDOOD ALS ‘EXTREEM HEILBRENGEND’
EN PLAATSVERVANGEND ZOENOFFER?”
HV is in zijn artikel genuanceerd:
hij zegt niet dat het idee van die kruisdood van YESJOEA ALS ZOENOFFER
HEIDENS ÌS? Deze titel van zijn artikel suggereert dat wat HV “‘t meest centrale
geloofsartikel v/h christendom ✝️ noemt, wel degelijk
gewòrteld ìs ìn ‘t ‘heidendom’!
Wat deze
VERWORTELING i/h heidendom betreft
kan ik ‘t met HV ééns zíjn: de interpretatie van de kruisdood van Yèsjoe àls zoenoffer
ìs echter geen centraal geloofsartikel v/h ✝️ christendom!
De éérste kéér
DÀT we déze interpretatie in haar ‘volle glorie’ zien,
is bij 🐝 Calvijn? Bij hèm vinden we de gedachte 💭 dat die dood💀van Yèsj ‘n offer wàs
òm ‘n rechtvaardigde ‘G D’ te verzoenen MÈT òns mensen? Alle pogingen om vóór Calvijn deze gedachte 💭 terug te vinden hebben schipbreuk geleden! Àls men èchter die bril 🤓 van Calvijn eenmaal hééft opgezet,
dàn kan men wel denken💭dat CALVIJN slechts formuleerde wàt àl ééuwen verkondigd werd,
maar bij nader inzien blijkt het gewoon toch eigenlijk veel beter die bril 🤓
van Calvijn àf te zetten!
Dat is moeilijk,
& Zèlfs Harry Kuitert lukte ‘t in z’n toenmaals laatste,
veelverkochte boek niet?! ‘n Hele geloofsbelijdenis waarìn hèt schùld-gevoel ‘n centrale plaats had,
‘n gansche traditie vol gezangen, de ‘formulieren van enigheid’ zijn immers innig verbonden
MÈT Déze interpretatie vàn Calvijn? Maar vóór hèm vind je deze interpretatie niet,
zelfs niet bij 🐝 de middeleeuwse theoloog Anselmus, die wel méénde
DÀT G D ‘verzoenend moest worden’, maar èlke òffer-
táál vermééd!
‘t Is Dááròm alleen al
moeilijk haar terug te vinden,
omdat het idee💡G d ‘verzoend moet gaan kunnen worden’ vréémd is áán het “NÒT”!
G d verzoent menschen met zichzelf èn met èlkáár, maar hoeft zich niet te verzoenen met de mens,
laat staan DÀT HÍJ daarvoor ‘n òffer
moet vragen!
I/h NOT vinden we al wel
zó’n 16 verschillende interpretaties
vàn de dood 💀 van Yehosjoea, en maar ‘n paar daarvan gebruiken offer-taal!
‘t Woordje ‘verzoening’ betekent meestal de verzoening
ná ‘n ruzie & heeft geen enkele associatie
MÈT ”ÒFFEREN”!
Calvijn heeft zíjn ‘sluwe’
interpretatie tòt ‘n groot $ucce$
😉 gemaakt?!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
-
O
20 jun 2024
47691145Het Verhaal van de Tien Woorden is dus met
-
O
20 jun 2024
47690 Ook het volk van Mosj raakt in vertwijfeling
-
O
19 jun 2024
47689 Het Verhaal dat op de Tien Woorden volgt heb
-
O
19 jun 2024
4768144 Want zo schieten ze al namelijk hun doel
-
O
19 jun 2024
47687 De Wetten, Regels èn Geboden’ komen direct
-
O
19 jun 2024
47686143Wàt ìs zònde? Eigenlijk is ‘t gemakkelijk!
-
O
18 jun 2024
47685 142 Veel Verhalen in de Bijbel, en zeker in
vorige
volgende