45002’51Geen wònder dat alle kerken UT ‘overnamen’
QQleQ
TWEEDUIZEND JAAR
‘gedoe’: al de kerken ⛪️ 💒
van de reformatie & bovendien ook de kerk
van de contrareformatie, de ‘katholieke kerk’?!
Deze laatste raakte vervolgens gehéél verstrikt in allerlei pogingen
om van daaruit de eucharistie tot zoenoffer te maken, die allemaal jammerlijk mislukten!?
‘t Is aldùs niet zó verbazend dat JoCal
met zíjn interpretatie kwam?
We wéten nu
allang niet meer precíes
waardoor hij zich heeft laten inspireren! Door Anselmus, zeker,
door populaire voorstellingen v/d eucharistie als ‘n vorm van ritueel náspélen
v/h gebéuren tussen Olijfberg & Golgotha, de passiespelen waarin Yesjoe vaak sadistisch werd behandeld... Zíjn tíjd was 🧺 die van de ÀNGST! De middeleeuwse samenleving met haar übervast soort
van structuren was a/h bezwijken? ‘t Éind v/d samenleving met haar vaste structuren
in hiërarchische opbouw
hìng i/d lùcht.
Mensen zochten
naar nieuwe manieren
& wijzen om met elkaar gemeenschap te vormen! ‘t Kòn bijna niet anders
dan dat de kracht van DÚIZENDEN jaren heidendom alweer terugkwam in deze tijd van ‘rénaissance’?!
Ìn ‘t héidendom bonden mensen zich aan elkaar in ‘n gezamenlijk offer
à la Stonehenge
Long Ago!
Dit
werd inzichtelijk
als de Franse literatuurwetenschapper René Girard gelijk had
met zíjn hypothese dat het offer dé rituele viering is van het uitdrijven van ‘n “ZONDEBOK”?
HV legt dit verband zèlf ook in zijn artitel: een herinterpretatie v/d dood 💀 van Yehosjoea {“G D IS
ÒNZE REDDER”} als ‘n òffer aan G d, kòn mensen i/d 16de eeuw ahw. ‘n nieuw centrum geven
waaromheen zij zich konden gaan blijven verzamelen en aan hun leven
zo doende oriëntatie
geven?!
Het was
🧺 de tijd
dat de INQUISITIE bloeide
& HEKSENVERBRANDINGEN beginnen!
Dus die kruisdood van Yesj als zoendood werd ‘n centraal geloofsartikel,
vooral i/d kerken v/d reformatie? Yèsj helemaal willen gaan veranderen in ‘n zondebok
die onze schulden de wéreld úit dráágt, tot ‘n Pharmakos , ‘n soort van ‘levend geneesmiddel’
{‘n ander woord voor ZONDEBOK}, gelukte echter niet? Juist de passieverhalen máken immers duidelijk
DÀT YÈSJ weliswaar als zondebok door àllen dé dóód 💀 ìn werd gedreven, maar ‘ze zeggen’
tegelijk dat Yehosjoea ònschuldig was èn dé dáders schùldig! Yesjoe als zoenoffer
kon nooit zó effectief dé schùlden wègnemen als de PHARMAKOS
in Griekenland & de zondebok
in Yeroesjalayim!
Hij nam dan
wel de schulden wèg,
maar de gelovigen konden zich nooit zo bevrijd voelen
als de Grieken die hùn mensenoffer brachten & de Joden die hun zondebok de afgrond ìnjóelden!
Zij bleven uiteindelijk MÈT alle grote schuldgevoelens zitten, want de dood van Yesjoea
was dan tòch maar gebeurd omwille
van hèn. Ècht vrólijk werd je níet
van de verlossing
‘door Jesus’...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende