45050 Door de jaren heen is wel duidelijk geworden
QQleQ
DÀT ER
WAT ER IN
DE BIJBEL EN BELIJDENISGESCHRIFTEN
STÁÁT, NIET ALLEMAAL VAN DEZELFDE
ORDE WAS!?
Sommige zaken zijn van minder belang
(maagdelijke geboorte, om eens wat te noemen),
àndere juist wèl van centraal belang, zoals
onze verzoening bijvoorbeeld?!
Dááròm zíjn er grènzen, dàt besèf was algemeen, maar waar liggen ze?!
't CGB probeerde nú vervòlgens
òm HÈT HÈK wéér op de gereformeerde dàm te krijgen
en zag nu zo dan ook dááròm graag dat hun synode zou zeggen; TÒT híer ÈN níet vèrder,
en líefst toch nog al met al liever 'n ietwat
'n béétje terùg!
Die synode vond
dat Wiersinga's ideeën òntoeláátbaar waren
en dééd, net zoals ook de hervormden al wat jaren eerder, 'n orthodox
herderlijk schrijven uitgaan.
Maar wat ze nú niet graag
hàrdòp herháált, is dat 'ontoelaatbaar' feitelijk betekende dat de kerk nu wel eigenlijk ook Wiersinga tolereerde àls híj maar niet weer àl té òpzìchtig mèt zíjn inzichten
de 'àl' té bonte bóer opgìng?!
'n Ander argument in de slag om dé verzóening is dat van de oecumene!
De kerken van Rome
& de Reformatie délen die 'verzoeningswerkleer', ooit uitgewerkt door Anselmus
{1100} & naderhand ook overgenomen door
die reformatoren?
't CGB verwijst er zelden naar
~ orthodoxen zijn geen oecumenische voortrekkers ~ maar wil graag ook
als rèchtzìnnig te boek gaan blijven staan in het contact met EVANGELIKALEN & charismatischen bìnnen
& buiten de traditioneler kerken! Deze slàg òm dé verzóening ging 'n nieuwe fase in,
toen de gereformeerde C.J. den Heyer in '97 zíjn omstreden boek over verzoening
het licht deed zien?
Voor de EO-radio zei hij à la Smits
"HET WIL ER BIJ MIJ NÍET ÌN DAT ÍEMAND VOOR MÍJN ZÒNDEN ZÓU MÓETEN STÈRVEN"!
Dìtmaal is de ketter geen Wiersinga, studentenpredikant & dùs 'n vríj òngeváárlijke búitenspeler,
als wel iemand die àls hoogleraar Nieuwe Testament aan de 'school der kerken'
studenten voorbereidt op het predikantschap!
Den Heyer verklaarde in Trouw
de véélheid van reacties uit 't elektronisch ontlastingsgemak,
waarmee 'n protestbrief tegenwoordig simpelweg massaal kan worden gedownload,
ondertekend & op- & doorgestuurd?!
Maar daarmee onderschatte hij het emotioneel gevecht dat zich nu afspeelt!?
Omdat
HÈT 'DIEPSTE GELÓÓF' in het geding is,
zijn de reacties van CGB'ers zo nu hèftig?!
Maar wie de teleurgestelde, gekwetste & verontwaardigde geluiden verneemt die de aldus die laatste jaren TÉGEN Den Heyer klinken, hoort óók revanche
in de stemmen!
Dàt geluid is al met al
nòg stèrker geworden door de oplossing die de synode in april 2000
voor Den Heyer heeft bedacht? Díe komt erop néér dat hij àls bijbeluitlegger bìnnen de lijnen is gebleven, maar als 't om het belijden gaat erbúiten
terecht is gekomen!?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende