45081CDH25112000 Hij beschrijft de spanning tussen
QQLEQ
DE WETENSCHAPPELIJKE
UITLEG VAN DE NÒT-TEKST -
DE EXEGESE - EN DE GEREFORMEERDE
GELOOFSBELIJDENIS.
“Die spanning
tussen de wetenschappelijke traditie
waarin ik werk en het gereformeerd belijden u
heb ik aan den lijve
ondervonden!
Dat belijden
is eeuwenoud,
terwijl de wetenschappelijke iets van de laatste 150 jaar is?
De wetenschap 🧪 🧫 🧬 gaat op ‘n andere manier met die teksten om,
en zij gebruikt ook ‘n andere taal dan in de geloofstraditie
gebruikelijk 🧺 was?!”
“In mijn boek 📖 vertel ik
dat ik vanuit díe gereformeerde traditie theologie in Kampen ging studeren.
Ik besefte nagenoeg al meteen dat m’n wetenschappelijke nieuwsgierigheid zou gaan botsen
met gereformeerde geloofsbelijdenisgeschriften, maar dat
was 🧺 nog geen reden om úit Kampen
wèg te gaan!
Ik vond deze studie juist leuk,
en die belijdenis, ach ik dacht dat dàt wel méé zou blijken te vallen,
of dat die oude belijdenis wel zou veranderen?! Dat er wel rúimte in zou komen,
en dat léék i/d jaren ‘70 & ‘80 ook te gebeuren!? Maar tòch is er weer
‘n verènging in opgetreden.”
“Het probleem is ook
dat ik ‘n nogal cruciale post bekleed!
NIEUW testament wordt toch wel belangrijk gevonden: en dan óók nog aan ‘n
kerkelijke 🏫 school, met de gelegenheid om menschen op te leiden!
Dàt is heel lastig: in de zomer heb ik mij ziek 🤒 gemeld;
en dat ben ik nog! Het ráákt mij hoor!
Dàt hééft dus ook
met m’n werk te máken!
Als ik nou college kon geven in over middeleeuwse kunst 🖼, dan zou ‘t nog wel gáán,
òf zó ook over ‘t Oude Testament?!
Maar ik
moet college geven
over ‘t NÍEUWE
TESTAMENT!
In mei gaf ik college over
de Brief a/d Corinthiërs & dan mèrk je dat je meteen wéér
òp dàt théma v/d verzoening kòmt!
Je nádert het àltíjd!?
En op ‘t laatst
dùrfde ik al niet meer
vríjúit te spréken?!
Terwijl je juist
dus jezelf moet kunnen zijn
als je college geeft.
En díe rèmming
vóelde ik bíj studenten
óók!
Alsòf je met z’n allen
òm die héte melk 🥛 {& bloed 🩸~} &
brei heenloopt!?
Dat leek me
geen goede onderwijs-
situatie...
Tóen
wilde ik even
stoppen.”
‘n Vele millennia~
lange hotspothutspot als ‘t wáre:
ook al in Assur & Babel, Chaldea & de Egyptenaren, Feniciërs,
Filistijnen, Griek/Hellenen, Hittiten, Indiërs, de Joden &
de diverse soorten “kristenen”:
universele lappendekens vol afgoden,
boevenbendes, criminelen en hun versies
van bloederige zondenverzoeningen via mensen- & dierenòffers,
ABC-wápens & diverse variabele verwante atomaire,
biologische & chemische mijnen,
raketten 🧨 🚀 & drones
als vergeldingen.....
Van het ene
kwam ‘t andere
ook al in ‘heilige landen’,
bloed~🩸& bodem, kamp Vledder, Erika/Erica,
Westerbork: agressie, barbaarsheden, criminele denktanks,
economisme, financialismes
& ‘gektes’...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
vorige
volgende