45138De kéuze voor de Jezus van de Gouden Eeuw van


QQleQ

REMBRAND, RUBENS,
JORDAENS, DUJARDIN EN
DAN NOG WÈL VOLGENS
DIENS VERMEENDE LEVENSLOOP,
WAS ERG BRAAF EN DOET NET ZO
MIN RECHT AAN HET BREDE VERHAAL
ÀLS ÈÉN EXPOSÉ ÓVER JEZUS, DE ABSOLUUT ÉNE,
ENIGE, WARE WEG TER ZALIGHEID EN OVER DE
RK KERK, DIE EXCLUSIEF HÈT RÈCHT BEZIT
ÒM DÌT HÉILIGE MONOPOLIE
WREED UIT TE BATEN!

Maar dat is het grote verschil
met Rotterdam: Jezus in de Gouden Eeuw laat Jezus van deze eerste eeuwen, dé strènge Pantocrator van de Byzantijnen en van de iconen, de rauwe & abstracte Jezus v/d 20ste eeuw en nog zoveel andere
ònverlèt?
Pretendeert niet
in de lijn van de bewuste verklaring, dat het werk van andere eeuwen, artiesten mìnder is, gemànkeerde kunst...
In zijn boekje DOORGEVINGEN
VAN JEZUS
geeft de oud-hoogleraar Jelsma blijkt bepaald níet die goddelijke monopolist die de rooms-katholieke kerk voor Háár en andere kerken voor hùn kar(ren)
laten draven!
Hij is veel meer de minzame,
menselijke rabbi, die ons inmiddels uit héél wàt hédendaagse kunst, literaratuur, theolologie, muziek 🎵, zang 🎶, dans 💃
& préken vertrouwd is!

‘n Man 👨 zo ook
die aan het kruis heel andere dingen ríep & dàcht dan alleen maar ‘Vader, vergeef het hen, want zij weten niet 😊 goed 👍🏼
wàt ze dóen!?’

OK!
26 aug 2023 - bewerkt op 01 sep 2023 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende