45141Z’n haar is de kleur van ‘n onrijpe hazelnoot
WIBOQQleQ
ÍEDERÉÉN WEET HOE JEZUS ERUITZIET,
OOK AL IS ZIJN ÚITERLIJK NÈRGENS
GEDOCUMENTEERD?!
Hóe DÀT Jezusbeeld
tot stand gekomen is, was🧺het thema
van ‘n tentoonstelling in London in 2000: vàn vìs tot schaapherder
& van timmerman tot de ‘historische’ Jesus: in Londen was🧺vooral
te zien hoe in portretten van Geboorte🤰& Lijden 😖
een beschaving op de basis van compassie
werd opgebouwd!?
Míjn eerste Yèsj hing,
al meer dan levensgroot, bóven het altaar
van de Sint Lambertus in Hengelo. Ik zat als jongetje👦🏼van 8,
9 graag voorin de kerk💒om naar Het Bééld te kijken 👀: ‘t was🧺‘n zeer menselijke figuur
daar👉aan dat kruis, stervend of misschien al gestorven, dat weet ik niet, wèl zat er ‘n
heel erg pijnlijke nare wònd in zijn zíj!
‘t Lange Háár hìng in krullen
langs zijn gezicht, de ogen waren gesloten🔒, de mond👄hàlf open!
Gefascineerd was🧺ik vooral door zijn buik? Die búik was🧺ingehouden en gespierd💪
& de lendendoek wat afgezakt onder de navel! Hij léék o/d buik van Henk Geerdink uit mijn klas:
ik ging ‘r ‘n beetje van gloeien! Hóezéér mijn Jesusbeeld niet alleen
door die uit de Lambertus, maar ook door talloze representaties
op kruiswegstaties en doeken uit de kunstgeschiedenis was
gevormd, merkte ik toen ik begin jaren ‘70 voor de eerste
keer Pasolini’s verfilming van ‘t euangelie
van Mattheüs zag!
Díe frêle figuur
met z’n korte haar & 3 dagen🧔báárd
voldeed niet aan de klassieke verschijnings-vorm van ‘n mėnschgeworden G d,
híer werd tegen een eeuwenoude iconografie gezondigd!
Maar waar komt
die collectieve voorstelling vàn hóe Jezus eruit moet hebben gezien
eigenlijk vandaan, als de euangelies met geen woord reppen over zijn uiterlijk
en Yesjoea’s leven zich afspeelde in een religieus klimaat dat geen
afbeeldingen wènste te kennen?
Daarover ging ‘n tentoonstelling
in zeven kleine zalen v/d Mational Gallery, voorjaar 2000 in Londen!
Eeuwenlang was Jesus, zó vertelde de inrichting v/d eerste zaal, niet veel méér dàn ‘n vis.
DÍE afbeelding was🧺afgeleid van ‘t Griekse woord ‘ICHTHUS’, dat was samengesteld
uit de Griekse initialen van de aanduiding ‘Jezus Christus,
Zoon van God, Dé HEILAND’?
Of hij werd afgebeeld
als een monogram met een symbolisch Téken
van de Griekse X & P, de éérste twee letters v/d Titel ‘Khristos’, wat de Gezalfde betekent!
Munten, ringen & graf opschriften uit de Romeinse tijd documenteren het gebruik ervan!
Jezus was ook een Làm, MÈT de poten samengebonden, zoals op het doek van de Spaanse
schilder 👩🏽🎨 👨🏼🎨 🎨 Francisco de Zurbarn. Of - en hier neemt hij voor het eerst
een mènselijke gedaante aan - ‘n jonge schaapherder, maar ook hier,
op oude marmeren grafstenen, nog steeds
meer symbool dan portret.
Dat portret,
dat gezicht van die man
met dat lange haar en die 🧔 báár, dat komt pas
in de Middeleeuwen! In de zaal met de thematische titel
‘De èchte gelijkenis’ zagen we vele
voorstellingen van
de doek van
VERONICA?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende