45144 Peter Schmidt voert de lezer in meeslepend
QQleQ
PROZA ÁÁN
DE HAND MÉÉ LANGS
EEN ONWAARSCHIJNLIJK PANORAMA VAN
CHRISTUSBEELDEN EN HIJ LAAT TEVENS ZIEN HOE DIE FUNCTIE VAN
‘de gezalfde’ langzaam maar zeker afbrokkelt
en van sluitsteen van een cultuur eindigt
als ‘de Jezus v/d persoonlijke
vroomheid!?
Nóóit,
zo besluit Peter Schmidt (1945)
zíjn synthese in boekvorm tussen theologie & kunsthistorie,
was YÈSJ/Yehosjoea/Yesjoea/Yesjoe méér óvergeleverd in de handen van mensen dan nú?!
Nooit wàs híj méér bezit van iedereen èn níemand, náár àlle kànten getròkken èn verscheurd, beurtelings sympathiek, meewarig of
godslasterlijk behandeld?
Hij kòn Jesus Christ Superstar worden,
dé beklagenswaardige nar uit Mistero BUFFO,
de gekruisigde Jésus de Montréal!
“WAAR IS DE ‘Èchte’
YÈSJ te vinden? Hij schijnt te leven en te dansen🕺💃
búiten de múren van wèlke Kèrk óók! CHRISTUS IS UITEENGESPAT,
OPGESLORPT IN DE SUBJECTIVITEIT EN IN DE STROOM VAN MONDIALE SYMBOLIEK,
ONEINDIG VEEL BREDER DAN AL DIE CONFESSIONELE
KANALEN!
De ònkerkelijkheid
vàn zóvéél hedendaagse Jezusbeelden bevestigt
hóezéér religie een geïsoleerd
compartiment geworden
is?“
Wonderlijk
dat hij je levenslang
vast kan blijven houden
dwars door alle migraties, oorlogen, natuurrampen,
tijdperken, achterbuurten, villawijken, boerenbedrijven,
schaapherders, ambachtslieden, kunstenaars,
werelddelen &
ruimtereizen
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende