45163145 De kèrn van ‘n tekstboek voor een muziek-
QQleQ
DRAMATISCH WERK
WAARIN EEN ZINGENDE
YESJOEA VOOR KAN KOMEN,
ZÍJN UITERAARD DE EUANGELIES, DÁÁR
WÁÁR DE HANDELENDE
EN SPREKENDE YESJOE
VOORKOMT?
Maar
ìn die verhalen
wordt nooit over zingen gerept!
Yehosjoea heft nooit eens een psalm aan, wat natuurlijk wel erg opvallend is......
De enige plaats waarin min of meer verwezen wordt naar YÈSJ àls zànger is in de passage
over het Láátste Avondmaal waarin staat dat zij {YEHOSJOEA &
zijn discipelen & apostelen, leerlingen
en helpers} ‘Dé Lòfzang
Zòngen’?!
Dit zeer
dramatische gegeven van ‘t laatste avondmaal bij
voorbeeld zou zich prachtig lenen voor ‘t muziektheater,
evenals veel andere voorvallen in die ongeveer 33 jaar van YEHOSJOEA’S
letterlijk & figuurlijk boeiende leven gedurende de eerste
drie decennia van de zgn. ‘Éérste
Eeuw’ “AD”?!
Geen
enkele operacomponist
waagde zich echter aan ‘t onderwerp.
Anton Rubinstein componeerde in 1888
de geestelijke opera CHRISTUS, weliswaar een oratorium-
achtig werk maar met de uitdrukkelijke bedoeling om scènisch
opgevoerd te worden maar Rubinsteins opera is echter totaal
vergeten; één☝🏽van zijn andere opera ‘s, met de titel
De Duivel, is ironisch 😉 genoeg nog wel af
en toe te zien & te horen! ‘t Is frappant dat
hedendaagse componisten ‘t onder-
werp, ook als puur historisch
gegeven, links hebben
laten liggen?!
Er was 🧺
dus geen componist
die blijkbaar iets zag in Yèsj’
levens~avonturen? Mor intrigeert het
al driekwart eeuw via al die kerken, tempels,
synagogen, talen, culturen, fascinerende landen
& ideologische motieven: waar & waarom
aanbad men vele (af)goden, -godinnen,
thema’s, wetten, variaties
& tragikomische
religies
...?!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende