45168148 Víer jaar eerder componeerde Antonio
QQleQ
CALDARA IN
VENETIË ‘T ORATORIUM
MADDALENA AI PIEDI DI CRISTO.
Hier is Yèsj ‘n tenor, omringd door Maria Magdalena,
Martha, ‘n Farizeeër èn symbolische figuren als ‘Hemelse
Liefde’ & ‘Aardse Liefde’! YÈSJ vaart in ‘n heftig recitatief úit tégen die Farizeeër
(‘met mijn blik doordring ik elke hoek van jouw inborst en
leg hem bloot’) om vervolgens uit te barsten in ‘n aria
doorspekt met lastige
coloraturen.
Ook Giovanni Simone Mayr (leraar van Donizetti)
laat begin 19de eeuw in zijn Passione {‘n mix v/d euangelies van Mat & Mar} een hoogst expressieve YÈSJ opdraven! Mayrs’ YEHOSJOEA is ‘n hoge tenor, z’n euangelist ‘n Bas! En 💯 jaar later ÍS Yèsj ìn Italia nog steeds ‘n tenor, als priester/componist Lorenzo Perosi hem opvoert in zijn ‘poema sinfonico-vocale’ over ‘t Laatste Óórdeel: ‘Il giudizio universale’! Met deze compositie zijn we echt aanbeland i/d Wéreld 🗺 v/d Italiaanse opera. Perosi kon of wilde zich niet onttrekken aan de heersende verismo-stijl met als gevolg dat deze Yèsj als ‘n heuse tenore robusto zijn stem opschroeft & bulderend ‘de zondaars naar de hel verbant: “Discredite a me, maledicti, in
ignem aeternum”! Ouwe Mor was als jochie van 16/17 in ‘61/‘62 danig onder de
indruk van Italië, Waldenzen in de Podelta & Marco Zarattini die schilderde in
Bologna. Na België 🇧🇪 , 🇩🇪Duitsland, Frankrijk 🇫🇷, 🇨🇭Zwitserland,
Italië 🇮🇹 & ‘de rest van de wereld 🌍 🌎 🌏 🗺 Griekenland 🇬🇷 ,
🇨🇾 Cyprus , 🇮🇱 Israel, Jordanië 🇯🇴, Egypte 🇪🇬, Syrië 🇸🇾,
Lebanon 🇱🇧, Turkije 🇹🇷, Iran 🇮🇷, Afghanistan 🇦🇫,
Pakistan 🇵🇰, India 🇮🇳, Birma 🇲🇲,
Hongkong 🇭🇰, Japan 🇯🇵,
🇷🇺 Rusland,
Oekraïne
...
{Vandaar
al dit herkauwen!?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende