45193153 Wie een cd heeft met GBP’s Stabat Mater
QQleQ
EN DAN VOOR DE NL VERTALING IN EEN MISSAAL KÍJKT VAN VÓÓR 1960
zal constateren dat de eerste drie verzen v/h láátste zestal
geheel verschillend zijn?!
Daar waar
Pergolesi laat zingen 🎤
”FAC ME CRUCE, CUSTODIRI / MORTE CHRISTI PRAEMUNERI / CONFOVERI GRATIA”,
daar geeft ‘t missaal
”CHRISTE CUM SIT HINC EXIRE, / DA PER MATREM ME VENIRE / AD PALMAN VICTORIAE”.
Híer is zo dus ook weer sprake van zo’n typische ingreep gedurende
20 millennia ‘culturele
evolutie’!?
Èén Onderzoeker heeft er al
op gewezen dat die laatstgenoemde strofe ‘n variant is uit Duitsland 🇩🇪?
Terwijl ‘t gedicht zich helemaal op ‘Maria’, verandert in die variant de blik richting naar ‘Christus’,
die direct wordt aangesproken!
De ingreep
verstoort ook ‘t rijmschema,
want ‘t laatste woord uit die zes regels luidt ‘Gloria’. In ‘t Graduale Romanum van 1979,
waarin de door ‘t Tweede Vaticaans concilie herordende liturgische teksten staan afgedrukt
is de ingreep hersteld.
‘t Aardige is wel
dat de fout doorleeft
in bijvoorbeeld de composities van Josquin Desprez & Verdi.
Maar Haydn, Dvorák & Rossini volgden net als Pergolesi, de juiste tekst.
Pergolesi toont echter zo nog ‘
n Klein Verschil!
Hij heeft
als derde regel i/d 9e strofe
“OB AMOREM FILII“ (‘UIT LIEFDE VAN UW ZOON’),
waar de meeste teksten (ook de officiële in ‘t Graduale)
“AD CRUORE FILII” (‘IN HÈT BLOED 🩸
VAN UW ZOON’)
hebben.
Pergolesi maakt
juist in die passage
zo’n mooi trillertje dat ‘t verschil opvalt.
Beschrijven de 4 strofen van 6 regels de smart van ‘Maria’,
i/d vòlgende strofen, vanaf ‘t “EJA, MATER, FONS AMORIS”
(‘GÉÉF, O MOEDER, BRÒN VAN LIEFDE”)
komt er ‘n ‘ik’
i/h Spèl!
De tekst verandert
in ‘n smeekbede om gered te worden?
‘t Stabat Mater, is ‘n echte persoonlijke
devotietekst, met ‘n realistische voorstelling van zaken
die sterk doet 💭 🤔 DÈNKEN aan ‘n andere sequentie,
namelijk het ‘Dies irae, dies lila’.
Het zal júist Déze
persoonlijke inkleuring zijn geweest die de tekst zó
geschikt maakte vóór composities van allerlei soort,
van veelstemmige a cappellakoorzetting
tot groots uitgewerkte composities
voor solisten, koor & oer~
kreet~orkest?!
Inclusief
‘bijgeloof’
....
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende