4577778Onze moderne onderwijssystemen leveren tal-
QQLEQ
LOZE ÀNDERE
VOORBEELDEN VAN REALITEITEN
die ‘t moeten àfleggen tegen schriftelijke bronnen?
Als ik de breedte van mijn bureau meet, maakt ut weinig uit
wat voor ‘n meetlat ik daarvoor gebruik! Of ik nu zeg dat ‘t 200 centimeter is of 78,74 inches,
m’n bureau blijft even breed....... Maar als bureaucratieën mensen de maat nemen,
wordt deze gekozen maatlat wèl
héél belangrijk?!
Toen scholen begonnen
mensen te beoordelen aan de hand van cijfers,
betekende dat een drastische verandering in ‘t leven van vele miljoenen studenten
& docenten 👨🏫! Schoolcijfers zijn ‘n relatief
nieuwe uitvinding!
Jagers-verzamelaars
kregen nooit cijfers voor hun prestaties & duizenden
Jaren na de agrarische revolutie waren er nog steeds nauwelijks onderwijs-instellingen
die ze gebruikten? Aan het eind van het jaar kreeg een mìddel-eeuwse schoenmakersleerling
geen stukje papier waarop stond dat hij een tien had voor veters
& ‘n mager zesje voor gespen!
In de tijd van Shakespeare
kòn een student maar op twee manieren van Oxford komen:
MÈT òf zònder diploma... ‘t Kwàm blijkbaar nog bij niemand op zelfs maar
op om de ene student ‘n 7,5 te geven & ‘n ander ‘n 8,8?
Pas in ‘t massa onderwijs
van ‘t industriële tijdperk begonnen scholen ook cijfers te geven
naast straf?! Toen fabrieken & ministeries éénmaal gewènd waren òm in cijfers te denken,
zijn ook de scholen gevolgd!? Zij begonnen de waarde van elke leerling nu af te méten aan zijn of haar gemiddelde cijfer en de waarde van elke leraar en zo dus ook
ieder schoolhoofd werd afgemeten aan ‘t
cijfergemiddelde van die
héle school!
Toen de bureaucraten
de meetlatten eenmaal gewend waren geworden
en verder bleven ontdekken, veranderde de hele wèrkelijkheid!!!
Oorspronkelijk waren scholen bedóeld voor ‘t onderrichten & onderwijzen
van leerlingen en waren cijfers alleen nog maar ‘n middel om te zien in hoe-
vèrre de scholen dáárìn sláágden?
Maar scholen begonnen
zich natuurlijk al snel te richten op ‘t behalen van hogere cijfers!
Zoals elk kind, elke leraar en íedere onderwijsinspecteur weet, zijn de vaardigheden
die je nodig hebt om een hoog cijfer voor ‘n examen te halen níet noodzakelijkerwijs ook ‘t zelfde
als een grondige kennis van literatuur,
biologie of wiskunde!
Elk kind, alle leraren 👨🏫 &
íedere inspecteur weet ook dat de meeste scholen voor
deze cijfers zullen gaan als ze tussen die 2 dingen moeten kiezen.
De Macht v/h Geschreven Woord bereikte zijn hoogtepunt met ‘t herhaaldelijk weer
verschijnen van onze heilige boeken!
Priesters & klerken
in antieke beschavin-gen gingen al deze documenten steeds meer zíen
als handleidingen voor de wèrkelijkheid?! In eerste instantie verhaalden de teksten
over de realiteit van belastingen, akkers & graanschuren... Maar naarmate de bureaucratie al weer steeds machtiger werd, krégen die teksten
ook meer gezag!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende