4577778Onze moderne onderwijssystemen leveren tal-


QQLEQ


LOZE ÀNDERE
VOORBEELDEN VAN REALITEITEN
die ‘t moeten àfleggen tegen schriftelijke bronnen?
Als ik de breedte van mijn bureau meet, maakt ut weinig uit
wat voor ‘n meetlat ik daarvoor gebruik! Of ik nu zeg dat ‘t 200 centimeter is of 78,74 inches,
m’n bureau blijft even breed....... Maar als bureaucratieën mensen de maat nemen,
wordt deze gekozen maatlat wèl
héél belangrijk?!

Toen scholen begonnen
mensen te beoordelen aan de hand van cijfers,
betekende dat een drastische verandering in ‘t leven van vele miljoenen studenten
& docenten 👨‍🏫! Schoolcijfers zijn ‘n relatief
nieuwe uitvinding!

Jagers-verzamelaars
kregen nooit cijfers voor hun prestaties & duizenden
Jaren na de agrarische revolutie waren er nog steeds nauwelijks onderwijs-instellingen
die ze gebruikten? Aan het eind van het jaar kreeg een mìddel-eeuwse schoenmakersleerling
geen stukje papier waarop stond dat hij een tien had voor veters
& ‘n mager zesje voor gespen!

In de tijd van Shakespeare
kòn een student maar op twee manieren van Oxford komen:
MÈT òf zònder diploma... ‘t Kwàm blijkbaar nog bij niemand op zelfs maar
op om de ene student ‘n 7,5 te geven & ‘n ander ‘n 8,8?

Pas in ‘t massa onderwijs
van ‘t industriële tijdperk begonnen scholen ook cijfers te geven
naast straf?! Toen fabrieken & ministeries éénmaal gewènd waren òm in cijfers te denken,
zijn ook de scholen gevolgd!? Zij begonnen de waarde van elke leerling nu af te méten aan zijn of haar gemiddelde cijfer en de waarde van elke leraar en zo dus ook
ieder schoolhoofd werd afgemeten aan ‘t
cijfergemiddelde van die
héle school!

Toen de bureaucraten
de meetlatten eenmaal gewend waren geworden
en verder bleven ontdekken, veranderde de hele wèrkelijkheid!!!
Oorspronkelijk waren scholen bedóeld voor ‘t onderrichten & onderwijzen
van leerlingen en waren cijfers alleen nog maar ‘n middel om te zien in hoe-
vèrre de scholen dáárìn sláágden?

Maar scholen begonnen
zich natuurlijk al snel te richten op ‘t behalen van hogere cijfers!
Zoals elk kind, elke leraar en íedere onderwijsinspecteur weet, zijn de vaardigheden
die je nodig hebt om een hoog cijfer voor ‘n examen te halen níet noodzakelijkerwijs ook ‘t zelfde
als een grondige kennis van literatuur,
biologie of wiskunde!

Elk kind, alle leraren 👨‍🏫 &
íedere inspecteur weet ook dat de meeste scholen voor
deze cijfers zullen gaan als ze tussen die 2 dingen moeten kiezen.
De Macht v/h Geschreven Woord bereikte zijn hoogtepunt met ‘t herhaaldelijk weer
verschijnen van onze heilige boeken!

Priesters & klerken
in antieke beschavin-gen gingen al deze documenten steeds meer zíen
als handleidingen voor de wèrkelijkheid?! In eerste instantie verhaalden de teksten
over de realiteit van belastingen, akkers & graanschuren... Maar naarmate de bureaucratie al weer steeds machtiger werd, krégen die teksten
ook meer gezag!

cool!
13 nov 2023 - bewerkt op 26 nov 2023 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende