45781MGB7De mens kan zichzelf met móeite verstaan?
QQleQ
WÍE WIJ
ZIJN EN WAAR
WIJ VANDAAN GEKOMEN ZIJN
OF WAAR WE MET Z’N ALLEN HEENGAAN,
IS ONS BLIJKBAAR NIET MEER ZONDER
MEER DUIDELIJK!
En dááròm bestaat er dan ook
een bijna eindeloze hoeveelheid opvattingen
over de mens en over de mensheid, aan de hand waarvan wij op heel verschillende manieren
naar ‘n mens kunnen gaan
blijven kijken?!
We kunnen een mensch
of ‘de mensheid’ vanuit verschillende perspectieven
bestuderen & wanneer we op al die verschillende manieren naar ‘n mens kijken 👀 zien we
dan daarom ook telkens
weer ‘n ‘ander wezen’!?
We kunnen ‘n mens bijvoorbeeld biologisch,
sociologisch, psychologisch of economisch onderzoeken & als we op al die
diverse manieren naar een mens kijken, zien we nu eens ‘n levend organisme,
dan weer ‘n wézen dat streeft naar maximalisering van behoeftebevrediging, of we zien ‘n mens
die als lid van één of andere groep moet gehoorzamen aan allerlei wetten,
die wijzelf niet bepaalden?
‘n Mens wordt dus voor ‘n groot deel
vooral ook beheerst door verwachtingspatronen
die anderen van ons kunnen hebben & door ideeën over onszelf die
anderen ons willen opdringen!
‘n Mens kan nu eenmaal
op verschillende manieren onderzocht
en bekeken worden...
Maar hoe ik ook naar ‘n mens
of de mensheid kijk, steeds is mij ook dan duidelijk:
zó’n Mènsch bèn Ìk niet?!
Ik kan mijzelf natuurlijk wel
op verschillende manieren onderzoeken,
maar ik kan mezelf alleen zien als ‘n biologisch, medisch 🏥 of economisch wezen,
als ik afstand neem
van mijzelf!?
Alleen wanneer ik
als ‘t wáre buiten mijzelf òm
naar mijzelf kijk en me van m’n eigen ik losmaak & abstraheer,
kan ik mezelf als ‘n ‘vreemd’ wezen bekijken:
maar zó ben ik toch éigenlijk
óók wéér níet...
Die afstandelijke &
abstracte uitspraken die ik kan doen over de mensheid of over mensen
zullen als algemeenheden ook hun algemene geldigheid wel hebben,
veronderstèl ik...
Maar toch
beschrijven ze mij eigenlijk niet,
want ‘ik’ bèn toch vooral ‘n heel bepaalde unieke persoon
en zó beléèf ik mijzelf óók.
Iedereen
is zich in z’n eigen beleving
en in onze eigen ervaring onmiddellijk gegéven
als een concréét iemand die verlangt naar gelùk, die probeert om gelukkig te worden èn Dàt Gelùk ook graag wil delen met anderen in ‘n eerlijke & rechtvaardige
samenleving...
‘n Mènsch kan wel sociologisch
of psychologisch of medisch worden bekeken, maar onder die zeer verschillende gezichtspunten kijken we toch altijd afstandelijk en abstract naar concrete mensen die streven naar geluk en rechtvaardigheid.
Wanneer we dááròm spreken over de mens,
hebben we het nooit over abstracte of afstandelijke aangelegenheden, maar over mensen die zich van zichzelf bewust zijn geworden & streven naar geluk
en rechtvaardigheid.
De bewering dat ‘n mens íemand is die streeft
naar gelùk en rechtvaardigheid, is ‘n stelling zonder verder bewíjs:
‘t is geen theorie die ik kan opstellen door middel van waarnemingen omtrent het menselijk gedrag, maar het is een onmiddellijk gegéven, waarvan ik mijzelf bewust ben en
dat ik aan mijzelf ervaar!
Een mens is iemand die streeft
naar gelùk & rechtvaardigheid, maar ‘t menselijke streven
is toch altijd ‘n streven naar heel bepaalde dingen in ‘n heel bepaalde situatie:
die situatie geeft vorm aan ‘t oorspronkelijke streven en
bepaalt dat streven ook voor een deel?!
In ‘n bepaalde omgeving
en tijd proberen mensen iets te verwèrkelijken
of te realiseren!?
Dat hoeven uiteraard
niet altijd grote dingen te zijn.
We zoeken bijvoorbeeld comfort, beter werk of überhaupt wèrk & bij tijd en wijle ook gelùk van anderen, omdat we niet alleen op de wereld zijn èn omdat we tot op zekere hoogte bereid zijn om voor anderen klaar te gaan staan als die nu beroep op ons
doen!
Moeder,
vader uit 1911 & ‘14,
Sliedrecht, Harderwijk, Den Haag
& Amsterdam, Ermelo & Putten, ze leerden elkaar al
voor de oorlog kènnen, gecompliceerde oorlogsJaren, kamp Erika,
Duitse kogel, Moederdag 13 mei ‘45, Indonesië 🇮🇩, Korea , Vietnam 🇻🇳,
Harbin èn Osaka, Kibbutz RUCHAMA, HAR EL: samen heen & weer liftend sinds 1962 (?),
kamp Vledder, Voghera & Operatie Mobilisatie, De Hoogstraat in Leersum,
Italië 🇮🇹, 🇬🇷 Griekenland, 🇨🇾 Cyprus, Israel 🇮🇱 en Jordanië 🇯🇴,
Egypte 🇪🇬, Turkije 🇹🇷, Iran 🇮🇷, Afghanistan 🇦🇫, Pakistan🇵🇰,
India 🇮🇳, 🇲🇲 Rangoon, Hong Kong 🇭🇰, Japan 🇯🇵, Rusland 🇷🇺, Roemenië 🇷🇴,
Yugoslavië 🇷🇸, Oostenrijk 🇦🇹: al bijna 80 jaar als voor-geschiedenis, ‘t Irminloo
van 2 millennia geleden, jaren ‘40/‘50, muziek, sprookjes, radio 📻,
kleding & huizen, túinen, taal, regels & normen,
jarenlang pompwater, kolenkachels,
gas, petroleum,
tuin, boerderijen, antiek,
nieuwbouw, kleuterschool,
lagere & middelbare school, werken
in de verpleging, kantoren & fabrieken,
Amsterdam, Texel, Laren, Steenwijk, Hoogeveen,
Gouda 🧀, Dordrecht, Zeeland & Limburg, twee zonen,
twee kleinkinderen, katten, honden 🦢 VOGELS: nu ‘n kuikenei 🥚 🐥 histories:
herinneringen aan grootouders, ooms, tantes, neven, nichten, inpolderingen, vissen, strand,
lopen & vele fietsen, talloze auto’s, varen, vliegen, tientallen landen, ontelbare mensen in 78 jaar,
dromen en Lézen, schrijven, tekenen, bomen, struiken, bloemen, bos, hei, wei, riet, dieren,
temperatuurverschillen. Langspeelplaten, cassettes, cd’s, boeken, films,
A.J. Koejemans, Krijn Strijd, Wieger Veen, Jef Last, Simon Vinkenoog,
Renate Rubinstein, Internationaal Israël,
Palestijnse Arabieren, Aziaten,
Europeanen, Afrikanen
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende