45810/110 Zo had ‘t Joods leven óveràl ‘n 7-daagse
QQleQ
CYCLUS, MAAR
WE ZÍEN DÉ VERTROUWDE
VERDEELDHEID ALWEER TERUG
BIJ DE RELIGIEUZE
FEESTEN 🥳?!
We zagen al
dat er een kalender bestond
waarin de grote feestdagen nooit de sjabbatsrust
konden verstóren, maar omdat dit de kalender
was 🧺 van ‘n minderheid, is het aannemelijk
dat de Joden al sommige feesten
niet tegelijk vierden?
Dat kon zelfs gebeuren
als mensen dezelfde kalender hanteerden! De Sadduceeën & Farizeeën, die beiden de gebruikelijke kalender 🗓 volgden, waren ‘t bijvoorbeeld ònééns over de datum
van ‘t Wekenfeest!
Poeriem
vond ook al niet óveràl
op dezelfde dag
plaats!
‘t Bóek ESTHER
schrijft voor dat dit feest, waarbij herdacht wordt
hoe de Joden in de Perzische Tijd aan een pogrom waren ontsnapt, in versterkte steden moest worden gevierd
op de 15de van de maand ADAR, terwijl het in
nietversterkte steden en in de dorpen
van het platteland moest
plaatsvinden op de
14de!
Er waren echter dorpen
die het iets anders aanpakten en er is dan ook al gesproken Óver het verschil tussen een dorp en ‘n
nietversterkte stad 🌃!
Ging ‘t tot nu toe
om kalenderverschillen, er waren ook verschillen in de wijze waarop men de feesten víerde.
Terwijl de meeste Joden
tijdens het Wekenfeest vierden hoe Mosjeh de Wet ontvangen had en ‘t Verbond was gesloten, herdacht de sekte van de Dóde Zoutzee-rollen hoe dit Verbond
was vernieuwd.
‘n Ànder voorbeeld
is dat in Galilea de dag vóór Pesach in z’n geheel ook al gold als rustdag, terwijl men in Judea ‘s ochtends nog werkte. Tot slot
víerde niet íedere jood
dezelfde feesten.
Het Poeriemfeest
was bijvoorbeeld gepropageerd
door de Hasjmonese Dynastie, die de herinnering
aan de afgewende massale pogrom graag levend híeld
om de mensen er zo aan te gaan kunnen blijven herinneren dat Judas de Makkabeeër ‘n eind gemaakt had aan de onderdrukking door Antiochos
IV Epifanes!
Groepen die ‘t oneens
waren met die Hasjmonese machtsovername,
zoals de sekte die wij kennen uit de Dóde Zéé~Rollen, lijken DÀT feest niet gevierd te hebben?!
Kortom,
de Joden deelden enkele feesten,
maar waren het vaak onderling tegelijk ook vaak oneens
Over de data & de Invulling...
Éénzelfde verdeeldheid
zien we ook bij de reinheidswetten:
die hebben niets van dóen met ‘n hygiëne,
maar betrekking op ‘n
religieuze categorie!
Van priesters werd vanouds
verwàcht dat ze ritueel rein waren, wat wil zeggen dat ze geen contact hadden met záken die op de ene of andere wijze te maken hadden met de dood.
Het was voor elke Jood,
van welke overtuiging dan ook diep verontrustend toen Samaritaanse vandalen in 8 of 9 AD/na Chr. mensenbotten in de zuilengangen wierpen rondom de Tempel
in Yeroesjalayim!
Rituele reinheid was 🧺 dus
al heel vaak onvermijdelijk en noodzakelijk omdat de priesters alleen zó die Tèmpel konden gaan betreden van dé God die het leven geschapen had!
Die reinheid kon op
verschillende grove manieren teniet gedaan worden:
het was ook bijvoorbeeld taboe dat de priester
een lijk zou aanraken!
Mensen en záken
die indirect in een contact stonden met de dood 💀, konden Ook geringere vormen van
onreinheid overdragen...
Dááròm waren er regels
voor de omgang met onreine dieren,
met heidenen, met mensen die leden aan huidziekten
& met alles wat er ook al met al zo nu verder nog uit het hele menselijke lichaam kwam (uitwerpselen 💩,
het sperma &🩸
‘t bloed
e.d.)?
Als ‘n priester
z’n reinheid had verloren,
dan kon hij die alleen met ‘n offer nog herstellen,
maar geringer vormen van onreinheid verdwenen
als de dag voorbijging?!
Het laat
zich raden dat er talloze
discussies gevoerd werden over het moment
waarop bv. de dag is afgelopen en
een nieuwe begon.
Zo stond wèl
haast alles door de eeuwen heen
permanent ter discussie op de èèn
of andere manier weer tussen verwekken,
zwangerschap 🤰 ‘t eten & het drìnken, kleding, omgeving,
ziekte, dood 💀 en wat al niet: dat maakt
de criminele misdragingen van al die
recente Hamasterroristen tussen
Sderot & Beëri extra misdadig
tot in alle details ten
aanzien van leeftijd,
geslacht, afkomst
& levensvisie
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende