45811 Vanaf de 2e eeuw BC waren ‘r ook baden & on-
QQLEQ
DERDOMPELINGEN OM
DE RITUELE REINHEID TE
HERSTELLEN!
Hierbij werd uiteraard verondersteld dat het water
zelf rein was 🧺 en 👉dáárbíj
bestonden gradaties:
we zien in de farizese traditie een hele hiërarchie,
variërend van het stil-staande & ietwat doodse water💦in kleine bekkens
tot het altíjd stromende,
lévende & eeuwig reine
rivier~water!?
Ook de volgelingen van YÈSJ máákten onderscheid
tussen al die verschillende soorten water💧!!!
Wie ritueel rein water wilde drinken, moest het ÁÁNGERÉIKT krijgen
in rein vaatwerk, zoals ‘t stenen aardewerk dat we hiervoor 👈🏽ook al eerder tegen-
kwamen: de stenen💎kruiken die
de euangelist Yochanan noemt in zijn verhaal over die
eerste bruiloft👰🏾🎩💒in Kana zijn ‘n bekend praktisch & symbolisch voorbeeld?!
De Joodse reinheidsliteratuur is al heel uitgebreid en de regels treffen
ons NÚ tegenwoordig als nogal bizar?
Ze zijn zo niet heel veel vreemder
dan de taboes van andere omringende volken en stammen!
Één v/d joodse discussies ging over de vraag of bij🐝’t overgieten van ‘n vloeistof
vanuit ‘n reine kan naar ‘n onreine kom, de onreinheid via de vloeistof
kon overgaan naar de kan!?
De auteur van ENIGE WERKEN DER WET wijst de geadresseerde erop
dat volgens de door hen gedeelde úitleg
‘DE GEGOTEN VLOEISTOF EN DIE IN HET VAATWERK DAT ZE OPVANGT
ÉÉN EN DEZELFDE ZIJN’, zodat de onreinheid als ‘t wáre ook al tégen de stroom ìn
van de kom optrok naar de kan!?
Die auteur nàm toen zó stèlling tegen de joden
die meenden dat de schenkkan
niet verontreinigd
zou raken
.....
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende