45811 Vanaf de 2e eeuw BC waren ‘r ook baden & on-
QQLEQ
DERDOMPELINGEN OM DE RITUELE REINHEID TE HERSTELLEN! Hierbij werd uiteraard verondersteld dat het water zelf rein was 🧺 en 👉dáárbíj bestonden gradaties: we zien in de farizese traditie een hele hiërarchie, variërend van het stil-staande & ietwat doodse water💦in kleine bekkens tot het altíjd stromende, lévende & eeuwig reine rivier~water!? Ook de volgelingen van YÈSJ máákten onderscheid tussen al die verschillende soorten water💧!!! Wie ritueel rein water wilde drinken, moest het ÁÁNGERÉIKT krijgen in rein vaatwerk, zoals ‘t stenen aardewerk dat we hiervoor 👈🏽ook al eerder tegen- kwamen: de stenen💎kruiken die de euangelist Yochanan noemt in zijn verhaal over die eerste bruiloft👰🏾🎩💒in Kana zijn ‘n bekend praktisch & symbolisch voorbeeld?! De Joodse reinheidsliteratuur is al heel uitgebreid en de regels treffen ons NÚ tegenwoordig als nogal bizar? Ze zijn zo niet heel veel vreemder dan de taboes van andere omringende volken en stammen! Één v/d joodse discussies ging over de vraag of bij🐝’t overgieten van ‘n vloeistof vanuit ‘n reine kan naar ‘n onreine kom, de onreinheid via de vloeistof kon overgaan naar de kan!? De auteur van ENIGE WERKEN DER WET wijst de geadresseerde erop dat volgens de door hen gedeelde úitleg ‘DE GEGOTEN VLOEISTOF EN DIE IN HET VAATWERK DAT ZE OPVANGT ÉÉN EN DEZELFDE ZIJN’, zodat de onreinheid als ‘t wáre ook al tégen de stroom ìn van de kom optrok naar de kan!? Die auteur nàm toen zó stèlling tegen de joden die meenden dat de schenkkan niet verontreinigd zou raken .....