45814 114 Dááròm had Ezrah i/d Perzische tijd de
QQleQ
JOODSE MANNEN
gedwòngen {114} om te ’scheiden
van hun heidense vrouwen’!
EEN ANDERE SIMPELE OPLOSSING
ZOU DE AFSCHAFFING VAN DE SPIJSWETTEN
ZIJN GEWEEST, MAAR NADAT DE HASJMONEEËN ÉÉNMAAL HADDEN AANGEGEVEN DAT ZE DE JOODSE RELIGIE TEGEN
DE GRIEKSE CULTUUR VERDEDIGD HADDEN, WAS HET OPGEVEN VAN ZOIETS DOOR-EN-DOOR JOODS NIET
LANGER MEER MOGELIJK!
Daarmee was de tijd van gemakkelijke
oplossingen voorbij:
de aanwezigheid van niet-Joden in ‘t
land van Israël was een gegéven en omdat hun voedsel
niet koosjer was, moesten er regels komen om het contact
te reguleren.....
Voorbeelden daarvan zijn te vinden in AVODAH ZARAH,
oftewel ‘afgodendienst’, een traktaat uit ongeveer 200 na Chr.,
waarin bijvoorbeeld valt te lezen dat het Joden toegestaan
was om melk, honing, ingelegde groenten, rauwe vis, azijn, duivels-drek
en olijfkoekjes aan te nemen
van hun heidense búren!
We wéten niet hoeveel van de bepalingen uit dit traktaat terug-
gaan op ideeën uit het begin van de huidige jaartelling, maar het moge duidelijk zijn dat de aanwezigheid van heidenen in de regio werd verondersteld als vanzelfsprekend?!
‘t Duidelijkste verschil tussen Joden & niet-Joden was de besnijdenis!? Toen we al eerder keken welke maatregelen Antiochus Epifanes nam tegen zijn Joodse onderdanen, constateerden we dat de Makkabeeënboeken dáárvàn verschillende beschrijvingen gaven, maar dat ze het in elk geval over eens waren dat de besnijdenis
was verboden!?
Daarmee maakte die koning 🤴 een keuze in ‘n op dat moment belangrijke discussie, want er waren mannen die ‘t verenigbaar achtten met hun Joodse identiteit om deze in gréép òngedaan te laten maken?!
Zij zullen zichzelf hebben beschouwd als een soort van verlichte voorhoede die normaal nu zó ook met hun èigen tijd meeging en aldus aansluiting zocht met de internationale cultuur, maar er waren ook Joden die nu nog wel degelijk meenden dat ook die besnijdenis het kenmerk was van het Verbond...
De auteur van het in deze tijd al in Déze tijd geschreven boek JUBILEEËN schreef:groen]
“WIE ER OOK NU NOG MAAR WORDT GEBOREN EN NIET OP DE ACHTSTE DAG WORDT BESNEDEN, IS DAAROM GEEN KIND 👶🏽 🧒 van Het VERBOND DAT DE HEER SLOOT MET AVRAHAM, MAAR BEHOORT DAAR 👉 EN TEGEN TOT DE KINDEREN DER VERNIETIGING!”
Diezelfde auteur is er ook zeker van dat de engelen 👼🏻 besneden waren geschapen?!
Na de Makkabeeënopstand was die discussie over de besnijdenis dan ook voorgóed (?)
voorbij:
deze ingreep was één van de àller duidelijkste scheidslijnen tussen enerzijds de Joden en anderzijds de Grieken en Romeinen!
Uiteraard blééf ‘r debat over de details, bijvoorbeeld over de vraag of ‘t wèl
was toegestaan om een baby op de sjabbatdag te besnijden, maar ‘t belang van
de besnijdenis was van alle werken der Wet nog wel de minst-bediscussieerde?
Zo kon de ingreep in het taalge-bruik uitgroeien tot synoniem voor “VERBONDSTROUW”!?En van íemand die hartstochtelijk van God híeld, kon worden GE-
ZÈGD dat ‘t was alsof de voorhuid van zíjn hàrt was verwijderd,
íemand die opzichtig faalde, had blijkbaar ‘n onbesneden hàrt;
van een leugenaar 🤥 was de besnijdenis niet over de lippen gekomen!?
We zien hier duidelijk dat het voorschrift uit de Wet diende als een “zichtbare” grens afbakening tussen de Joden En de aanhangers van ‘andere godsdiensten’?!
Kortom: blijkbaar al met al spélen ook nu nog steeds na al die millennia verschillen
een grote rol tussen de diverse mensen t.a.v. huidskleur, religie
en besnijdenis, gebeden, tradities, gewoonten, kleding & geloof
in goden, geschriften, ‘bijgelovigheden’, kwalificaties èn allerlei mogelijke
& onmogelijke etiketten?
Filistijnen, Hebreeën,
Amalekieten, Ammonieten, Arabieren,
Syriërs, Christenen, Moslims, Hindoes, grote &
kleine malle sekten, Russen, Moffen, Noormannen, Vikingen, Hollanders,
Finnen, Chinezen, Jappen, diverse negers/slaven, Aboriginals,
binnenlanders, buitenlanders, heidenen, bijgelovigen
& wat al niet aan afmetingen, voorkomens,
klederdrachten & sektarische kenmerken
in ideologie, overtuigingen
& ‘gektes’
...?!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende