45815115 Tot slot, hóe lètterlijk moest je dé Wèt
QQleQ
NÉMEN? DE
filosoof Philo van Alexandrië was 🧺 van mening
dat die teksten ook allegorisch
doorgelezen konden
blijven worden!
Níet uitsluitend, overigens:
in DE MIGRATIE VAN AVRAHAM keert hij zich
tégen Alexandrijnse Jóden die maar liever helemaal
afzien van de letterlijke interpretatie
van de voorschriften!?
De Wet is voor PHILO èchter
vóóràl een concrete uitwerking van wat feitelijk
‘n geestelijk ideaal is...
Deze visie,
die dus binnen ‘t toenmalig Jodendom ✡️ dé meest extreme was,
is binnen ‘t latere Jodendom praktisch geheel
verdwenen....
Bij de eerste Christenen
speelde ze echter steeds weer een rol:
Sja’oel Paulos nuanceerde het belang van de Wet en de 😓 😖 🤕 auteur v/d BRIEF VAN BAR NABAS pleitte voor ‘n allegorische
interpretatie?
Wellicht is deze visie,
juist omdat ze binnen ‘t zgn. Christendom steeds populairder werd,
verdwenen uit ‘t Jodendom?
‘t Grootste geváár
lijkt telkens weer ‘n extreem fanatisme,
zowèl onder christenen als Joden & moslims:
kruistochten, kolonisatie, regressie, terrorisme etc.!?
Monotheïsme? We zullen nooit méér weten over Theodotos & Ptolemaios
dan dat zij hun joodse identiteit TRÒTS vermeldden in de inscripties die ze achterlieten in ‘n AeGYPTische Tèmpel, gewijd a/d door-èn-door Griekse Godheid PAN!
De ene luidt ‘Ere zij God voor de Redding uit de Zee 🌊
van de jood Theodotos, de zoon van Dorion’,
de andere ‘De jood Ptolemaios, de zoon
van Dionysius, looft
“God”’!
‘t Belang van
deze korte teksten is groot,
want ze bewijzen maar al te zeer weer dat het niet helemaal wáár is dat Joden
slechts één ènkele godheid erkenden, hoewel dit in veel antieke bronnen staat
& veel Joodse auteurs hetzelfde
lijken te beweren?
Er zijn dus ook
minimaal al twee Joden geweest
die niet alleen ’t bestaan van ‘n Pàn erkenden, maar die er ook geen enkel
been 🦵🏼 in zágen hèm te veréren 🥰 met ‘n blijk
van erkentelijkheid!
Evenals trouwens
mammons gouden neuzel~
bergen en talloze venusheuvels,
komische keuvels, dreuzels,
zoete kreuzels &
peuzels?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende