45815115 Tot slot, hóe lètterlijk moest je dé Wèt
QQleQ
NÉMEN? DE
filosoof Philo van Alexandrië was 🧺 van mening
dat die teksten ook allegorisch
doorgelezen konden
blijven worden!
Níet uitsluitend, overigens:
in DE MIGRATIE VAN AVRAHAM keert hij zich
tégen Alexandrijnse Jóden die maar liever helemaal
afzien van de letterlijke interpretatie
van de voorschriften!?
De Wet is voor PHILO èchter
vóóràl een concrete uitwerking van wat feitelijk
‘n geestelijk ideaal is...
Deze visie,
die dus binnen ‘t toenmalig Jodendom ✡️ dé meest extreme was,
is binnen ‘t latere Jodendom praktisch geheel
verdwenen....
Bij de eerste Christenen
speelde ze echter steeds weer een rol:
Sja’oel Paulos nuanceerde het belang van de Wet en de 😓 😖 🤕 auteur v/d BRIEF VAN BAR NABAS pleitte voor ‘n allegorische
interpretatie?
Wellicht is deze visie,
juist omdat ze binnen ‘t zgn. Christendom steeds populairder werd,
verdwenen uit ‘t Jodendom?
‘t Grootste geváár
lijkt telkens weer ‘n extreem fanatisme,
zowèl onder christenen als Joden & moslims:
kruistochten, kolonisatie, regressie, terrorisme etc.!?
Monotheïsme? We zullen nooit méér weten over Theodotos & Ptolemaios
dan dat zij hun joodse identiteit TRÒTS vermeldden in de inscripties die ze achterlieten in ‘n AeGYPTische Tèmpel, gewijd a/d door-èn-door Griekse Godheid PAN!
De ene luidt ‘Ere zij God voor de Redding uit de Zee 🌊
van de jood Theodotos, de zoon van Dorion’,
de andere ‘De jood Ptolemaios, de zoon
van Dionysius, looft
“God”’!
‘t Belang van
deze korte teksten is groot,
want ze bewijzen maar al te zeer weer dat het niet helemaal wáár is dat Joden
slechts één ènkele godheid erkenden, hoewel dit in veel antieke bronnen staat
& veel Joodse auteurs hetzelfde
lijken te beweren?
Er zijn dus ook
minimaal al twee Joden geweest
die niet alleen ’t bestaan van ‘n Pàn erkenden, maar die er ook geen enkel
been 🦵🏼 in zágen hèm te veréren 🥰 met ‘n blijk
van erkentelijkheid!
Evenals trouwens
mammons gouden neuzel~
bergen en talloze venusheuvels,
komische keuvels, dreuzels,
zoete kreuzels &
peuzels?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende