45815115 Tot slot, hóe lètterlijk moest je dé Wèt
QQleQ
NÉMEN? DE
filosoof Philo van Alexandrië was 🧺 van mening
dat die teksten ook allegorisch
doorgelezen konden
blijven worden!
Níet uitsluitend, overigens:
in DE MIGRATIE VAN AVRAHAM keert hij zich
tégen Alexandrijnse Jóden die maar liever helemaal
afzien van de letterlijke interpretatie
van de voorschriften!?
De Wet is voor PHILO èchter
vóóràl een concrete uitwerking van wat feitelijk
‘n geestelijk ideaal is...
Deze visie,
die dus binnen ‘t toenmalig Jodendom ✡️ dé meest extreme was,
is binnen ‘t latere Jodendom praktisch geheel
verdwenen....
Bij de eerste Christenen
speelde ze echter steeds weer een rol:
Sja’oel Paulos nuanceerde het belang van de Wet en de 😓 😖 🤕 auteur v/d BRIEF VAN BAR NABAS pleitte voor ‘n allegorische
interpretatie?
Wellicht is deze visie,
juist omdat ze binnen ‘t zgn. Christendom steeds populairder werd,
verdwenen uit ‘t Jodendom?
‘t Grootste geváár
lijkt telkens weer ‘n extreem fanatisme,
zowèl onder christenen als Joden & moslims:
kruistochten, kolonisatie, regressie, terrorisme etc.!?
Monotheïsme? We zullen nooit méér weten over Theodotos & Ptolemaios
dan dat zij hun joodse identiteit TRÒTS vermeldden in de inscripties die ze achterlieten in ‘n AeGYPTische Tèmpel, gewijd a/d door-èn-door Griekse Godheid PAN!
De ene luidt ‘Ere zij God voor de Redding uit de Zee 🌊
van de jood Theodotos, de zoon van Dorion’,
de andere ‘De jood Ptolemaios, de zoon
van Dionysius, looft
“God”’!
‘t Belang van
deze korte teksten is groot,
want ze bewijzen maar al te zeer weer dat het niet helemaal wáár is dat Joden
slechts één ènkele godheid erkenden, hoewel dit in veel antieke bronnen staat
& veel Joodse auteurs hetzelfde
lijken te beweren?
Er zijn dus ook
minimaal al twee Joden geweest
die niet alleen ’t bestaan van ‘n Pàn erkenden, maar die er ook geen enkel
been 🦵🏼 in zágen hèm te veréren 🥰 met ‘n blijk
van erkentelijkheid!
Evenals trouwens
mammons gouden neuzel~
bergen en talloze venusheuvels,
komische keuvels, dreuzels,
zoete kreuzels &
peuzels?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
-
O
01 jan 2024
45972/89 Herodes, bang dat zijn einde dat naderde
-
O
01 jan 2024
45971 Slimme Vos Herodes, Inmiddels Midden Zestig
-
O
31 dec 2023
45970 De Strijd Om Opvolging Tegen Het Einde Van
vorige
volgende