45842 In de synagogen werd voorgelezen uit de ge-
QQLEQ
WIJDE LITERATUUR,
DIE VERVOLGENS DOOR
SCHRIFTGELEERDEN UITGELEGD WERD ÈN
ÁÁN DE TOEHOORDERS EEN HELE
REEKS DEUGDEN BIJBRACHT DIE BEKEND ZIJN
UIT TWEE LEESROOSTERS: in de ene las men zo nu
al met al de hele Bijbel in één ☝🏽 jaar,
in de andere in 3?!
In beide gevallen
is ‘n canon verondersteld die overeenkomt,
maar er moeten andere roosters hebben bestaan,
gebaseerd op andere opvattingen
over wat geïnspireerd was
en wat níet!?
Van de sekte
die we kennen uit de Dóde Zéé~rollen,
is onzeker òf zij gebruikmaakte
van de synagogen🕍......
De synagoge was 🧺 toen
wellicht nog wel een van de meest zichtbare uitingen
van het Joodse geloof, ook (of juist) als het gebouw zich bevond tussen niet-Joodse gebouwen 🏘
zoals in Caesarea!?
Tijdens pogroms
wisten de aanvallers de gebeds-huizen
makkelijk te vinden?!
Één voorbeeld,
wat jonger dan de hier 👈🏽behandelde periode,
is de synagoge van Doura Europos in Syrië, alwaar
kostbare fresco’s waren aangebracht:
we herkennen scènes uit de Wet,
de boeken 📚 Sjmoe’el & Koningen,
uit Yechezkel & Esther!
‘n Man op ‘n troon
kan de ‘messias’ wel zijn,
en één v/d meest opmerkelijke taferelen
is het ‘binden van Yitschak’ ofwel
de AQEDAH!
In GENESIS
is een verhaal opgenomen
waarin G d áán AVRAHAM vraagt of hij YITSCHAK,
z’n enige zoon, wil òfferen?
Avraham gehóórzaamt
& bindt ‘t Kìnd vast - AQEDAH betékent ‘vastbinden’ -
maar op het beslissende moment grijpt de Hémel in & blijkt
er ‘n ràm in ‘t struikgewas te zitten verstrikt,
die dàn wordt geofferd in plaats van
Zijn Zoon?!
‘t Verhaal draait aldus
om de bereidheid van de aartsvader
om aan G d te òfferen wat hem op aarde
nog ‘t meest dierbaar was, maar ‘r waren ook tradities
die de nadruk legden op de bereidheid van Yitschak om zich
zó te laten òfferen door z’n vader en zó alle zonden
van de wereld weg te nemen?
“BEN IK NIET OOK GEBOREN
OM ALS OFFER TE WORDEN AANGEBODEN?”
vraagt Yitschak zich af in ‘n tekst uit de vroege eerste eeuw AD/na Chr. & dèze traditie moet zijn ontstaan i/d tweede helft v/d tweede eeuw BCE
of iets later?
Ànders
dan de Tèmpel,
die ‘t gehele Joodse volk vertegenwoordigde,
was de synagoge ‘n lokale
aangelegenheid!
Íederéén kòn
er aanwezig zijn,
èlke man 👨 kòn ‘r ‘n ròl spélen i/h dagelijks bestuur:
héél ànders dus dan i/d Tèmpel van Yeroesjalayim, alwaar
‘t Bestuur & ‘t Priesterschap werden gemonopoliseerd
door ènkele úitverkoren,
steenrijke families!
Nog ‘n ander verschil
was dat de synagogedienst - & dit 🧺
was uniek i/d Oude Wereld - géén òffers kènde
maar puur en alleen ging om het
Geschreven Woord?!
Zowèl die Tempel
als de synagoge bood plaats
voor religieus onderricht
& debat.......
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende