45883135 Ook andere tegenstellingen zullen op deze
QQleQ
DÉZE MANIER ONTSTAAN:
ÁÁN DE HÀND VAN ALLEDAAGSE ZAKEN ONTDEKTEN
DE DIVERSE BETROKKENEN EERST DAT ZE NIET ALLEMAAL DEZELFDE OPVATTINGEN HADDEN, VERVOLGENS BENOEMDEN ZE DE VERSCHILLEN, DAAROP VOLGDE DE KEUZE ÒF MEN ER
‘n breekpunt van wilde gaan
blijven maken?!
En wanneer
dit inderdaad zo was, groeiden de groepen
verder uit elkaar!?
Later, misschien
pas na herhaalde conflicten,
kwámen ze erachter dat ze dachten vanuit verschillende aannames en begonnen ze na te denken 💭 🤔 over al die doctrinaire verschillen?! Systematiek werd pas later aangebracht, ter rechtvaardiging van allang
genomen beslissingen...
Daardoor
was zó’n systematisering
maar zelden volledig & nooit consequent doordacht: géén theologisch systeem, antiek of modern,
is ooit consequent!
De Sadduceeën
waren er bijvoorbeeld van overtuigd
dat deze Tempelcultus (alleen) móest plaatsvinden in Yeroesjalayim,
wat niet valt te baseren op de door hen
als canoniek erkende Wèt?
Zo kenden de opvattingen
van alle Joodse stromingen hun in- consistenties en interne tegenspraken, die ‘t onvermijdelijk gevolg waren
v/h feit dat ‘t ging om rationalisaties
ÀCHTERÀF?!
Voor de meeste Joden
zullen al deze kwesties van maar weinig
betekenis zijn geweest...
De úitleg v/d Wèt
was dus éigenlijk hoofdzakelijk alleen van belang
voor schriftgeleerden & mensen die graag wilden aantonen
dat anderen ongelijk
hadden!?
Tot deze laatste categorie
behoort Josephus, die van méning was
dat de Val van Yeroesjalayim in 70 AD, na Christus,
de Vernietiging van de Tèmpel, hèt Einde v/h Dagelijks Offer ~
kortom, dé Ondergang v/h Jodendom ✡️ ~ waren veroorzaakt
door de opkomst van ‘n aan de religie
vreemde ‘víerde filosofie’
...
Deze analyse
dwong hem uit te leggen
wat de verschillende stromingen inhielden,
en zó komt het dat hij i/d Joodse Oorlog,
als hij de Romeinse Annexatie bereikt heeft, typeringen biedt
v/d Sadduceeën, Farizeeën &
ESSENEN?!
Toen hij die Stòf
i/d Joodse Oudheden opnieuw behandelde,
bood hij ‘n tweede schets!
Zó hebben we enkele Catalogi
van de feitjes, ietwat rommelig misschien,
maar ‘t is duidelijk dat Flavius Josephus aangeeft
dat die drie groepen doctrinair waren
en èèn níet?!
‘t Leidt geen twijfel 😐 🤔
Dàt dèze stromingen hèbben bestaan,
maar de wijze waarop Josephus ze typeert
roept vragen op!
Er hebben zich zeker
veranderingen voorgedaan in die twee eeuwen
tussen Jonathan & de Vàl van Yeroesjalayim, maar FJ
besteedt aan die ontwìkkeling
geen aandacht?!
Ook is onduidelijk
Wàt híj nu èigenlijk beschrijft?
Typeert hij
de stromingen zoals deze
bestonden op het moment v/d Annexatie, zoals híj ze
had leren kennen tijdens zíjn eigen jeugd, òf zoals
hun láátste aanhangers zich ná de
Verwoesting v/d Tèmpel
herinnerden?
Òf
presenteert
hij ‘n soort van
Grootste
Gemene
Deler?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende