45897145 Hùn claim dat hun overlevering, ‘n monde-
QQLEQ
LINGE TORAH,
NORMATIEF WAS 🧺, WERD NIET DOOR IEDEREEN AANVAARD!
FJ vermeldt dat de Sadduceeën, toen ze onder de Hashmonese koning HYRKANOS I de màcht kregen, van mening waren dat al die farizese regels moesten worden teruggedraaid?!
Ook de sekte v/d Dóde Zoutzeerollen hadden kritiek: in ‘n Commentaar op NACHOEM worden de farizeeën weggezet als mensen met arglistige lippen 👄 & ‘n leugentong 👅!?
De auteur van het Damascusgeschrift houdt ‘t ‘r LÍEVER op Dàt farizeeën zijn als mensen die ‘n múúr wìtten (& zo mooier maken dan zij werkelijk is)!
De euangelist MATT gáát nòg ‘n stapje verder door Yesjoea’s tegenstanders aan te duiden als ‘witgepleisterde graven’ die ‘r van buiten wel fraai uitzien maar verder vol liggen met doods-beenderen & andere onreinheden?
De reden voor al deze kritiek is dat de farizeeën hun moeilijk naleefbare regels vaak steeds verder afzwakten: zó vervingen ze ‘t rechtsprincipe ‘ 👁 om 👁, ‘tand 🦷 om tand 🦷’ door een verplichting tot ‘t betalen van ‘n schadevergoeding!?
Degenen die dé Wèt letterlijker namen, beschouwden dit als ‘n laksheid! ‘t Nachoemcommentaar noemt de farizeeën dan daarom dus ook ‘degenen die aangename dingen zoeken’?!
Die beschuldigingen klìnken ook door als Josephus Flavius het heeft over Sjim’on, de zoon van Gamali’el:
deze farizeeër kwam uit ‘n zeer vooraanstaande familie en had de reputatie de Wèt uitstekend te kennen?!
FJ meldt dat ‘t doel v/d farizese uitleg v/d Wèt was dat de Jóden rechtvaardig zouden leven en zo ‘n leven ná de dood konden verwerven!?
Hij wijst erop dat deze farizeeën, anders dan de Sadduceeën, geloofden dat ook deze ziel dan Onsterfelijk was 🧺, blijkt uit de MISJNA, waarin ‘n discussie opgenomen is over de vraag òf wèrkelijk alle Joden deel hadden aan de wereld die zou komen {HAOLAM HABA}...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende