461*54 RiddleRattleRoddel PeddlePaddelPoedelKietel

QQleQ

SOMS GING DE LERAAR
👨‍🏫 MET ZIJN LEERLINGEN
NAAR BUITEN!!
Onder
de🌲bomen🌳
leerden ze dan daar👉’t ALEFBET & reciteerden monotoon passages uit de Tora: oudere leerlingen👵
👴👨🏻‍🎓👩‍🎓verdiepten zich
in de mondeling overgeleverde
wet, werden gegrepen
via de parabels en hielden
levendige discussies!
Ook in ‘t
Oude Testament vinden we ‘r
‘n groot groot aantal in terug, zoals
in Samuel 2 & de leraar👨‍🏫👩🏿‍🏫op de synagogeschool schreef
de letters i/h Ivriet met
‘n schrijfpriem ‘op‘nmetwasbestreken‘
houten tablet: mèt ‘t vlakke
uiteinde v/d priem kon je
de letters uitwissen!!
De kinderen👶🏽&
ouderen leerden de naam
van ‘n letter door hem hardop te zeggen: later werd de letter
op hun eigen tablet
opgeschreven:
dit was de meest gangbare manier om schrijven te leren net
als i/h zand en
in klei!

Één
v/d bekendste
OT~VERHALEN was
bv. ook dat de profeet Nathan ontdekte dat Dawied 👑 z’n koning🤴overspel gepleegd had met
Batsjeva en ‘t daarna
zó regelde
dat haar man👨
URIAH DE HITTIET
SNEUVELDE OP Ammon’s
SLAGVELD, zodat zij vrij was
om met Dawiedewied te trouwen, sprak Prof Natan tegen
Dawiedewie~
dewied
over
Twee Mannen,
‘n Rijke & ‘n Arme
........
DÍE
RIJKE MAN
HAD ‘N GROTE KUDDE,
maar de arme had slechts één lam
en toen die rijke man
een lam
nodig had omdat hij
een gast kreeg, wilde hij nu
geen díer uit ZIJN Éigen Grote
Kudde laten slachten! Hij doodde
en braadde dus ‘t Lam
van de Arme
Man!
En
toen Dus
de koning Dawied boos werd
op deze Rijke 👨 Man uit het verhaal van Prof NATAN, zei de profeet
tegen hem: “DIE MAN, DÀT
BÈNT Ù-
ZÈLF!”
Nèt
zo’n Typisch
Verháál als dat v/d
Schepping & de zonde~
val, Har MEGIDDO, Adam & Ewa, Kaïn en Abel, de Zondvloed, de Ark van Noach en zijn Zonen Sem, Cham & Jafet, wijn, Armageddon
en àlle andere ‘drugs’, jaloezie
en hebzucht, kortzichtig-
heid & Eindtijd
...

gaap!
01 feb 2024 - bewerkt op 16 feb 2024 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende