46120 Zó’n Parabel/Gelijkenis is Een Verháál
QQleQ
MET EEN
LETTERLIJKE EN ‘N
figuurlijke betekenis?
Net zoiets als de typisch menselijke gewoonte
om op alle feesten en dolle partijen om er muziek bij te maken
met veel optochten en carnaval, herdenkingen, vreugde, droefheid &
eindeloze zinnebeelden, vertoningen en ‘extra nadruk’, vaak
onder begeleiding van zang en dans, tranen en gejuich:
en al heel veel Kìnderen leerden zo één of meerdere kleine en grote soorten muziekinstrumenten te bespelen, zoals de luide bekkens,
het innig teder gefluit en ons getokkel
op de lieren e.d.!
In ons voorbeeld is er nu sprake dan aldus
van zo’n eenvoudige myDiallegorie?
Letterlijk gesproken zijn deze twee mannen
een extreem rijke en een zeer arme herder en is het Lam gewoon ‘n dier
met ‘n eigen betekenis......
Maar figuurlijk is deze rijke
Man Dawiedewiedewied,
de arme man Uriah en Batsjevah ‘t LÀM?!
De bedoeling van zo’n parabel is dat de lezer,
luisterende toehoorder verder al gaat blijven nadenken
over de waarden die hier ter discussie blijken te staan en dat
dìt leidt tot “VERÀNDERING
VAN {hùn} MÉNING”?!
Door die parabel
van het Làm werd die dekselse DAWIEDEWIEDEWIED
zich pas echt bewust van de Ernst van zijn Daad en
kwàm híj tot Ìnkeer?!
Ook toen YEJOSJOEA al predikend rondging,
zou hij telkens wéér verschillende soorten parabels
gaan blijken te blijven gebruiken: waarschijnlijk
leerde hij ze ook al op school in AeGYPTe {AZA?} &/of in Natseret
in Galilea al kènnen: NIEUW “PANTHERA”~
GEBÉUREN werd verwerkt in Verhalen & Intense getuigenissen
vòl strekkingen en ‘n zingevend gevolg van ons bestaan?!
Ofschoon het onderricht in dat Bet TALMOED
dus bestond uit het doorgeven van feiten
en ideeën,
leerde men ook al heel vroeg
om dus onze antwoorden op vragen
te beredeneren en verder nog dóór te
blijven beargumenteren!
‘n Voorbeeld:
‘n leraar kon de voedselwetten,
die het eten van ‘onreine’ dieren verboden, alsmede
het gebruik van aarden potten waarin het vlees van onrein
verklaarde dieren gezeten had,
ter discussie stellen!
Het vraag- & àntwoordspel
verliep alzo NÚ ook nog steeds
navenant.
Neem bijvoorbeeld
de zotte malle geestestoestand van een Joe Goldy Biden,
Donald Stinking Trump, Vladimir Spy in Germany Raspoetin, VEROVERAAR
ChiJingPingPong & de Kim Jong Oenen, ontelbare
Erdogans, El Assads, Qadaffi’s, Saddamns,
Oorlogshitsende Hamasleiders,
de nakomelingen van ‘N KAHANE, Bibi Netenjahoe,
Menachem Begin of wat voor Fanatieke Alt/NeoNazi & Fucking Fascist,
de Hitlers, Stalins, abc~wápen~dragers & ~vragers met hun véle genocide~wereldoorlogen,
groot pisvermogen & zijksnorrengehaltes
van geweld
óveràl telkens
weer?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende