46125’55?”Eliëzer”, vraagt de chazan, “moet ‘n pot
QQleQ
DIE BESMET
IS DOOR DEZE
AANRAKING MET ‘N ONREIN
DÍER, VERNIETIGD WORDEN?”
Eliëzer àntwoord snèl:
‘Ja’ & haalt LEVITICUS 11:33 aan
om zijn àntwoord te ondersteunen:
“VALT ZO’N 💀 DOOD DIER IN EEN AARDEN KRUIK, DAN IS HEEL DIE INHOUD ONREIN:
DE KRUIK DÙS MÓET JE
STUKSLAAN!”
‘Ja’, ZÈGT DIE LERAAR!
‘Maar Sjim’on, VERTÈL ons nu eens,
is dìt in alle gevallen zo?’
Sjim’on denkt na
en haalt dan ‘n mondeling overgeleverde Wèt aan, waarin ‘n onderscheid wordt gemaakt tussen potten van verschillende materialen...
De taal die de Leraar👨🏫gebruikt
werd later bekend als ‘t Misjna-Hebreeuws!
Ofschoon ‘t jonger was dan de Schrift,
werd het sterk beïnvloed door de ozo levendige beeldspraken & poëtische gelijkenissen
van bijbelpassages, zoàls de vòlgende:
‘De dag heft z’n roep tot de dag,
de nacht aan de nàcht
zegt de mare.’
(Psalmen 19:3);
‘Ga naar de mier, jij luiaard 🦥,
bekijk d’r gedrag en word wijs!’
(Spreuken 6:6);
‘Waar wàs je toen Ik de aarde 🌍🌎 🌎
begon te bouwen? ...
onder ‘t eenstemmig gejuich v/d morgensterren
& ‘t gejubel van alle zonen van G d?’
(Job 38:4-7).
‘t Is móeilijk te zeggen
òf àlle jongens de van buiten geleerde verzen onthielden,
als ze eenmaal aan de discipline v/d school 🏫 waren ontsnapt!?
Maar ze vergaten nooit ‘t fundamentele gegeven dat zíj ‘G d’s Vòlk waren
en dat ze daarom nooit en te en te nimmer
de wijze lessen & raadgevingen van schriftgeleerden,
leiders en profeten uit het oog
mochten verliezen?!
Door het bestuderen van alle Joodse schriften verwierven Zij ZICH NIET ALLEEN
DE SPECIFIEKE BEKWAAMHEID ÒM WÈTTEN
TE INTERPRETEREN,
MAAR KREGEN ZE OOK ‘N BREDE KENNIS
VAN DE GESCHIEDENIS VANAF DE SCHEPPING
TOT DE TIJD TOT DE TIJD
WAARIN ZÍJ LÉÉFDEN!
Ze leerden tevens
dat historische gebeurtenissen primair beoordeeld moesten worden
naar etnische maatstaven?!
Het gaf hen de helden🦸🏿♀️ 🦸♂️om nà te vòlgen
& voorbéélden van moreel falen
om te vermíjden!
Zij leerden vrijheid waarderen
& geen Gezàg om als absoluut te gaan blijven erkennen, behàlve dat van “G d”?!
‘t Leidde hen door de hoogtepunten v/d Hebreeuwse Dichtkunst i/d psalmen & boeken v/d profeten...
Zelfs als ze onderwezen werden over hun “Verbond Met G d”, herinnerde de Schrift hen
aan hun menselijke tekortkomingen!?
Ze kregen raadgevingen voor het leven van alledag in ‘t Boek der Wijsheid...
Ze leerden hun plichten kènnen
ten opzichte v/d zwakkeren i/d samenleving - armen, wezen, daklozen & vreemdelingen.
Ze leerden in alles de Wìl van G*d te zien
& de Toekomst in “g d’s Hand” te gaan willen blijven leggen?!
‘t Onderwijs dat alleen op de Schrift
was gebaseerd, is minder gericht op natuurwetenschap & creativiteit dan op rècht, ethiek en geschiedenis...
En dit streefde ernaar de jeugdigen
op te willen gaan blijven voeden tot waarlijk achtenswaardige mensen die diep DOORDRONGEN WAREN
VAN MORELE
WAARDEN
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende