46177 Het nauwer contact met de hellenistische
QQleQ
CULTUUR IN
DEZE STEDEN GAF
AAN DE JODEN DAAR
EEN ANDER BEELD VAN HET HELLENISME
dan de Aramees sprekende Jóden
in Judea en Galilea hadden.
Als bijvoorbeeld Jóden
van een hellenistische gemeente wilden deelnemen aan het bestuur van een stad🌃waar ze al hun hele leven woonden,
moesten ze ingeschreven wòrden
in de burgerlijke stand!
Dat betekende
dat JÓÓDSE ouders
op een bepaald moment gaan moesten besluiten om hun zonen ‘n Griekse
opvoeding te geven, want alleen
degenen die onderwijs genoten hadden op een ‘gymnasium’ van een stad, konden gewoonlijk burgerrechten krijgen en zo deelnemen
aan het openbare leven:
deze keuze was vaak pijnlijk voor families
die in bepaalde sectoren van het stadsleven
al tamelijk belangrijke
posities hadden?!
Ze konden zich
of volledig buiten het stadsbestuur houden
of ernaar streven om zonder hun principes geweld aan te doen,
hun kinderen naar ‘t
gymnasium
té doen
sturen!
In de grote stadions
werden er wedstrijden voor atleten gehouden; de deelnemers moesten zich houden aan een streng dieet en keihard trainen
voor een wedstrijd.
Ook op mozaïeken
uit Gallië zien we een hardloper
en een discuswerper!
In de eerste brief
aan de christenen van KORINTHE 9:24-27 maakt Sjaul Paul gewag van de strenge training waaraan de atleten moesten
onderwerpen!
Hij dringt er op aan
dat zijn leerlingen moeten lopen
om te winnen: er staat voor HÈN immers
meer op het spel dan
voor de hardlopers:
“ZIJ DOEN DAT
OM EEN VERGANKELIJKE
KRANS, MAAR WÍJ OM EEN
ÒNVERGANKELIJKE!”
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende