46184Om studie in filosofie, medicijnen of
67QQLEQ68
EEN ANDERE
RÌCHTING TE VERVOLGEN
GÌNG ‘N👩🎓👨🏻🎓STUDENT NAAR
‘n vooraanstaande universiteitsstad
zoals Athene, Pergamum of Alexandrië
om college te lopen bij de beste geleerden
uit de Oude Wereld?!
In de begintijd
v/d hellenistische periode
kon ‘t nog wel gebeuren dat ‘n vermaard geleerde
als Theofrastus, de opvolger van Aristoteles,
in Athene college gaf voor een gehóór
van 2000 studenten.
Zo ook de bibliotheek📚
& ‘t museum van Alexandrië (letterlijk ‘Héiligdom
v/d Muzen’)!
Het museum
was🧺’n onderzoeksinstituut
waar ‘n internationaal gezelschap geleerden
samenwerkte.
Het genoot
Koninklijke Belangstelling
tijdens de Ptolemeese heerschappij,
die i/d derde eeuw BC begon & zowèl Iiteratuurstudie als wetenschappelijk onderzoek op ‘n groot aantal terreinen ondersteunde, zoals wiskunde, astronomie, aardrijkskunde, filosofie, medicijnen
en techniek...
Tijdens
de bloeiperiode werden er grote
wetenschappelijke vorderingen gemaakt,
die pas in de moderne tijd
geëvenaard werden!
Euclides
🐝 bijvoorbeeld
bracht systeem i/d meetkunde,
Aristostarchus van Samos kwàm tot de conclusie
dat de zón ‘t middel-punt v/h Heelal was, Eratosthenes van Cyrene berekende de omtrek
v/d Aarde, Herofilus van Chalcedon boekte grote vorderingen i/d anatomie
door middel van
ontleding &
vivisectie.
Dichters,
toneelschrijvers, filosofen en ook wetenschappers werden door het museum
ondersteund!
Hoe opvallend
de wetenschappelijke ontdekkingen
van die tijd voor onze ‘moderne’ begrippen ook waren, toch had Alexandrië waarschijnlijk meer invloed vanwege literatuur & literair onderzoek
dan door wetenschap.
Alexandrië had veel te lijden
v/d politieke onrust gedurende de laatste eeuwen BCE! Toen Julius Caesar in 47 VC de stad veroverde, brandde de bibliotheek
gedeeltelijk af!
Maar Marcus Antonius
gaf 200.000 manuscripten uit Pergamum aan Kleopatra om ‘t verlies weer enigszins
goed te máken?
Het museum
en de bibliotheek van Alexandrië
bleven de meest toonaangevende instituten van de hellenistische cultuur en van het onderwijs
door de gehele Oudheid...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
vorige
volgende