46207/179 Zeilschepen, vliegtuigen, spaceshuttles?
QQLEQ
Schepen van allerlei afmetingen
en diverse soorten pendelden over het water
van de Middellandse Zee!
De koopvaardijschepen
van de Levant dreven niet alleen handel met het verafgelegen Rome
en Landen nog verder westwaarts, maar ze voeren ook op de vele havens
die dichterbij lagen, zuidwaarts naar AeGYPTe & noordwaarts naar Klein-Azië...
Ofschoon de schepen voor langere afstanden groter waren dan die voor ietwat kortere afstanden, leken ze toch allemaal op elkaar!? Romeinse vrachtvaarders hadden een vierkant tuig en zeilden voornamelijk op ‘n groot vierkant zeil, dat
in het midden stond!
Vooraan op de boeg was nog ‘n veel kleiner zeil aangebracht, dat voornamelijk diende om beter te kunnen sturen! Deze twee zeilen ⛵️ waren de belangrijkste;
ze voldeden uitstekend voor de kleinere schepen op de kustroutes.
‘n Groter schip had boven op het grootzeil nog een marszeil, terwijl de grootste schepen, zoals de graan schepen die tussen Rome & Alexandrië pendelden, op
hun achterdek nog ‘n bezaan hadden! Maar zelf deze schepen werden voornamelijk door het groot zeil voortgestuwd en bijgestuurd? De bezaan was altijd ‘n betrekkelijk klein zeil .....
De zeilen van alle schepen waren uitgerust met een bijzonder systeem om te reven.
Het was veiliger en ook handiger dan de manier, waarop men naderhand te werk ging als men de zeilen korter wilde maken?
Op schepen van later datum moest de bemanning, gewoonlijk tegen de aanwakkerende wind in, want alleen dan moest er gereefd worden, omhóóg klimmen!
Men balanceerde aan de ra (het rond hout waar het vierkant zeil aanhangt)
om een deel van het zeil op te rollen en met ‘n aantal touwen vast te knopen...
Het oude systeem bestond uit een serie lijnen die aan de onderkant van het zeil
Op gelijke afstand waren vastgemaakt?!
Van daaruit liepen ze langs de voorkant omhoog naar de ra,
gingen daaromheen en kwamen langs de achterkant op het achterdek weer uit.
Om het zeil kleiner te maken hoefde de bemanning alleen maar aan deze lijnen te trekken:
het werkte op dezelfde manier als bij een jaloezie?!!
Om de lijnen met enkele tegelijk bij elkaar gehouden konden worden,
er voor dit karwij slechts een paar mannen nódig?!
En alles kon op het dek gedaan worden...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende