47609 Deze Bange Man Moet In De QQLEQ Nacht Met
ZIJN GEVOLG
HET WATER OVER:
HIJ MOET DOOR ZIJN ANGSTEN HEEN 𤟠đ¤źââď¸ đ¤źââď¸ WORSTELEN, DĂĂR DĂ RIVIER
DE JABBOK!
In het Hebreeuws
klinkt ât al helemaal dramatisch als je weet dat ât woordje abak âworstelenâ
betekent?
Dat woord rijmt
niet alleen op de naam van de rivier,
maar klinkt in ât Hebreeuws ook als de naam âJakobâ zelf?!
De schrijvers
van de Bijbel beschrijven hoe ât Pad er naar de Vrijheid een Weg door het Water đŚ
is ~~~
Want of het nu een Zee,
Meer of Rivier is, ât staat in alle gevallen voor datgene waar een mens wel
angst voor heeft?!
âT WATER
KAN JE OMSLUITEN, VASTHOUDEN EN JE KUNT ERIN VERDRINKEN đ´ââ ď¸ EN ALLEEN NOG MAAR MET VERTROUWEN, HET GELOOF & JOUW OVERGAVE KUN JE NOG JOUW
angsten overwinnen!?
De BIJBEL
blijkt het credo âFace Your FEARSâ
al te kennen?!
Maar zover
Ăs al met al nu Yaâakov
nog niet!
Hij ziet
zân vrouwen & kinderen die rivier overtrekken, terwijl hij nog vertwijfeld
achterblijft!
We zien hem staan,
in de nacht? HĂj kĂ n blijkbaar nog niet goed verder:
hij moet als Yaâakov nòg
èrgens doorhÊÊn!
In deze tekst
staat dat hij die nacht worstelen moet met âeen manâ en niet per ze met ân Engel zoals ook al zo vaak verteld wordt, want dat
staat er nietâŚ
Veel grote schilders,
onder wie Rembrandt, hebben âde manâ inderdaad als ân engel
voorgesteld!
WĂe die man precies is,
werd niet gezegd, maar ât Verhaal laat zich zo lĂŠzen dat hĂj wòrstelt met zowel âG Dâ als met zijn angsten en
zichzelf?!?
Het mooie is
dat Yaâakov zich zelf ook afvraagt met wie of wat đŽ hij aan het worstelen đ¤źââď¸ is!?
Als hij dat vraagt
wil de man daar geen ANTWOORD op GEVEN, maar hij zegent YAâKOV & verandert zijn naam van âhielenlichterâ
naar âISRAĂLâ! â
't Is de Ă llereerste keer
in de Bijbel dat de naam IsraĂŤl zo valt, wat â
hij die worstelt met G Dâ
betekent?!
En ook Ad vond
dat een prachtige naam, omdat 't voor hem
de noodzaak symboliseert om altijd zo kritisch naar jezelf te blijven kijken!
Nadat Ya'kov
of IsraĂŤl, de tocht door de rivier ondernam & zo ook deze enorme worsteling doorgemaakt heeft lijkt hij met zichzelf in het reine
gekomen te zijn?
Hij heeft zichzelf
en misschien ook G d wel in de ogen gekeken! Hij hernoemt deze worstelrivier PNIĂL, wat
'G ds Aangezicht' betekent!
Die angst is bezworen
en de rivier is van een plek van innerlijke strijd veranderd in een stroom van vertrouwen, door het 'zien' van G d van aangezicht
tot aangezicht?!
Nadat Ya'akov
de rivier is over-gestoken,vervolgt hij zijn reis naar Esav, die hem met 400 man tegemoetkomt. Nog vol van angst en berouw komt Ya'akov tot zijn broer & buigt er diep voor 'm, maar Esav neemt 'm in z'n armen
& kust 'm: ze huilen
samen!
De broers
komen nu tot elkaar, maar hun wegen zullen zich ook weer gaan scheiden, zoals dat vaker gaat in deze vele Verhalen?
Het volk van Ya'akov
trekt verder, ook al is Rachel hoogzwanger van haar tweede zoon
BenYamin?
Zij zal sterven
in het kraambed en al worden begraven in Beth Lechem, langs de kant van
de Weg'âŚ
Het Volk
van Ya'akov (nu IsraĂŤl) is ondanks alle Strijd en de worstelingen een Volk geworden met hoop op een toekomst!
Later,
als hij eenmaal aangekomen is in Kana'an, zal Yakov samen met Esav hun overleden vader begraven!
't Lijkt erop
dat de strijd tussen deze broers dĂ n is gestreden?
Maar met de geschiedenis
die zij al hebben, is er tegelijkertijd ook een nieuwe generatie ontstaan!
De vele kinderen
van Ya'akov zullen ~ net zoals Yitschak & IshmaĂŤl & Ya'akov en IsraĂŤl dat deden ~ een bittere Strijd met elkaar
aangaan?
Ouwe Mor
kwam ze als jongeman ook al tegen in alle verscheidenheid tussen de jaren zestig en negentig in alle hoeken en
vele gatenâŚ
Zoiets blijft je bij
net als alle verhalen tussen 'n genesis & apocalyps tussen Afrika, AziĂŤ, Europa
& de rest van de wereld!
ONS
Dagelijks
'gebeuren'
âŚ.

Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende