47793229 Nadat YESJ dìt Verhaal uit Yesjayahoe had
QQLEQ
VOORGELEZEN, GEEFT
HIJ DE BOEKROL TERUG,
GAAT ZITTEN EN ZEGT: “HÉDEN ÌS VERVÙLD
DIT SCHRIFTWOORD ÌN
JÙLLIE OREN!”
Hij
benoemt hier
de kracht van het uitgesproken
woord!
Want
op het moment
dat je het benoemt,
gebéurt het óók: WOORD EN DAAD
ZIJN NU ZÓ ÀL DÍRÈCT MÈT
ELKÁÁR VERBÒNDEN!
Yehosjoea
roept hèt júbeljaar úit:
dìt ìs genoeg òm blíj óver te zíjn, zou je zeggen…?
Maar wàt ís dàt jubeljaar nu precies? ‘t Staat beschreven
in het oudtestamentische boek
📕 📘 📖 LEVITICUS!
Elk zevende jaar
heb je een sjabbatsjaar,
waarin het Land weer te rùst móet kómen?!
Je moet niet op het land zaaien, maar het juist braak laten liggen
zódàt het daar ná wéér mèt hèrníeuwde energie kan beginnen
“aan een nieuwe
week”?!
‘n JUBELJAAR
is het vijftigste ná een
cyclus van zeven keer zeven jaar!
In zó’n Jubeljaar begìn je òpníeuw samen met elkaar,
want nu worden zodoende de schulden kwijtgescholden,
slaven worden weer vrije Menschen en ook
de gevangenen worden
vrijgelaten!
In ‘n
JUBELJAAR
LÁÁT ÍEDERÉÉN ÀLLE
GEGROEIDE ONGELIJKHEID
al met al wéér àchter zich èn kàn
íederéén met ‘n schone lei & nieuw🆕schort voor opnieuw
beginnen↪️: ook de Menschen uit Natseret
luisteren nu zo aandachtig naar
YEHOSJOEA, HÍJ ÌS ÉÉN
VAN HÈN!
Zij 🤨🧐
denken💭 dan ook
dat ze zich daarop kunnen laten voorstaan
en vragen hem daarna of hij wellicht ook enkele wonderen voor hen
kan verrichten net zoals hij
ook al elders heeft
gedaan…
Maar YESJ
laat zich dit soort verering niet aanleunen,
en, sterker nog, hij doet ‘t tegenovergestelde… & zegt hèn
dat géén proféét in zijn eigen vaderstad
geëerd wordt?!
Níet
‘Eigen Volk Éérst’
dus en om dàt uit te leggen
refereert hij aan twee verhalen
in ‘t OT waarin niet het eigen volk vooropstaat
maar juist de Buitenstaander of de Veronderstelde Vijand
& hij komt met de Verhalen over Elia & Elisja uit de Boeken 1 en 2 KONINGEN
waarin duidelijk staat hóe déze beide profeten in tijden van oorlog en hongersnood
zich in de eerste plaats richtten op degenen die niet
behoorden tot hèt “Eigen Vòlk” om nu
zodoende juist deze mensen
hulp te bieden!
Yesjoea
zegt daarmee
tot de inwoners
van Natseret dat híj híer níet is om juist
alleen hèn te dienen, maar ook juist nu híer bij hen 🐔 is om juist ook
die andere mensen hulp te bieden diegenen
die zij liever plachten
uit te sluiten.
Diverse
soorten ‘Palestijnse
Ontheemden’, andere
vluchtelingen/bezitlozen/getroffenen
en vermeende vijanden! Yèsj ís ònder éigen
mensen maar hij beantwoordt
hùn ‘adoratie’ met
zijn Kritisch
Verhaal!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende