47793229 Nadat YESJ dìt Verhaal uit Yesjayahoe had
QQLEQ
VOORGELEZEN, GEEFT
HIJ DE BOEKROL TERUG,
GAAT ZITTEN EN ZEGT: “HÉDEN ÌS VERVÙLD
DIT SCHRIFTWOORD ÌN
JÙLLIE OREN!”
Hij
benoemt hier
de kracht van het uitgesproken
woord!
Want
op het moment
dat je het benoemt,
gebéurt het óók: WOORD EN DAAD
ZIJN NU ZÓ ÀL DÍRÈCT MÈT
ELKÁÁR VERBÒNDEN!
Yehosjoea
roept hèt júbeljaar úit:
dìt ìs genoeg òm blíj óver te zíjn, zou je zeggen…?
Maar wàt ís dàt jubeljaar nu precies? ‘t Staat beschreven
in het oudtestamentische boek
📕 📘 📖 LEVITICUS!
Elk zevende jaar
heb je een sjabbatsjaar,
waarin het Land weer te rùst móet kómen?!
Je moet niet op het land zaaien, maar het juist braak laten liggen
zódàt het daar ná wéér mèt hèrníeuwde energie kan beginnen
“aan een nieuwe
week”?!
‘n JUBELJAAR
is het vijftigste ná een
cyclus van zeven keer zeven jaar!
In zó’n Jubeljaar begìn je òpníeuw samen met elkaar,
want nu worden zodoende de schulden kwijtgescholden,
slaven worden weer vrije Menschen en ook
de gevangenen worden
vrijgelaten!
In ‘n
JUBELJAAR
LÁÁT ÍEDERÉÉN ÀLLE
GEGROEIDE ONGELIJKHEID
al met al wéér àchter zich èn kàn
íederéén met ‘n schone lei & nieuw🆕schort voor opnieuw
beginnen↪️: ook de Menschen uit Natseret
luisteren nu zo aandachtig naar
YEHOSJOEA, HÍJ ÌS ÉÉN
VAN HÈN!
Zij 🤨🧐
denken💭 dan ook
dat ze zich daarop kunnen laten voorstaan
en vragen hem daarna of hij wellicht ook enkele wonderen voor hen
kan verrichten net zoals hij
ook al elders heeft
gedaan…
Maar YESJ
laat zich dit soort verering niet aanleunen,
en, sterker nog, hij doet ‘t tegenovergestelde… & zegt hèn
dat géén proféét in zijn eigen vaderstad
geëerd wordt?!
Níet
‘Eigen Volk Éérst’
dus en om dàt uit te leggen
refereert hij aan twee verhalen
in ‘t OT waarin niet het eigen volk vooropstaat
maar juist de Buitenstaander of de Veronderstelde Vijand
& hij komt met de Verhalen over Elia & Elisja uit de Boeken 1 en 2 KONINGEN
waarin duidelijk staat hóe déze beide profeten in tijden van oorlog en hongersnood
zich in de eerste plaats richtten op degenen die niet
behoorden tot hèt “Eigen Vòlk” om nu
zodoende juist deze mensen
hulp te bieden!
Yesjoea
zegt daarmee
tot de inwoners
van Natseret dat híj híer níet is om juist
alleen hèn te dienen, maar ook juist nu híer bij hen 🐔 is om juist ook
die andere mensen hulp te bieden diegenen
die zij liever plachten
uit te sluiten.
Diverse
soorten ‘Palestijnse
Ontheemden’, andere
vluchtelingen/bezitlozen/getroffenen
en vermeende vijanden! Yèsj ís ònder éigen
mensen maar hij beantwoordt
hùn ‘adoratie’ met
zijn Kritisch
Verhaal!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
vorige
volgende