47923267 Pasen vlg. MARK? Nadat Yosef YÈSJ in het
QQLEQGRAF
HEEFT GELEGD,
NEEMT HET VERHAAL
VAN MARK EEN ANDERE
AFSLAG?!
Bij MARK
is er geen sprake van enige Romeinse Soldaten die het graf bewaken en ook niet van ‘n engel👼😇die vrouwen aanspreekt!?
In deze versie zijn de vrouwen -
het zijn er hier 3 - bij zonsondergang 🌅 op weg naar het graf om YESJ te zalven!
Zij vragen zich af wie voor hen 🐔
die Grote Rolsteen voor het Graf van YESJ
nu wel zou kunnen afwentelen?
Maar als ze er aankomen zien ze
dat de enorm grote steen al is weggerold!
Ze gaan het graf nu binnen & treffen daar zittend a/d rechterkant ‘
n “JONGELING” aan.
Geen soldaat, geen engel,
wel ‘n jongeling!
Wie ìs die Jongeling? Is dat Yesjoea zelf of iemand anders? En juist dàt maakt het lezen
van die verhalen zó ontzettend leuk 🙂:
‘t zijn vaak Literaire Puzzeltjes!
Want ìs juist dìt specifieke woord
misschien ‘n verwíjzing naar ‘n ander Ander Verhaal in de Bijbel?
En ja 👍 hoor,
surprise surprise,
‘t woordje ‘jongeling’ komt bij MARK
nòg ‘n keer eerder voor!
Op het moment dat YESJ in de Tuin van Gethsemane gevangen wordt genomen
is er ook al sprake van zo’n ’jong kereltje’?!
‘n Jongeling die YESJ ook al volgt als hij gearresteerd wordt ~ in tegenstelling tot zijn 12 discipelen, die in slaap vallen🪤of zich schuil zijn gaan houden…
Déze jongeling heeft enkele één kleed over zijn naakte lijf! De soldaten proberen hem nog te grijpen, maar zij krijgen alleen zijn laken overkleed in hun handen & hij ontkomt
al met al nu zo spiernaakt!
En nú, hier in deze lege graftombe,
verschijnt er opnieuw ‘n jongeman in een wit gewaad gekleed?!
Tegen de vrouwen zei hij:
‘Jullie hoeven niet verbaasd te zijn,
u zoekt nu immers naar Yesjoe de Nazarener, die was gekruisigd: maar hij is opgestaan,
hij is niet hier!
Ga heen en zeg tegen zijn discipelen
& SJIMON ‘Petra’ dat hij u al is voorgegaan
naar Galilea: daar zult u ‘m weer terugzien, precies zoals hij u verteld heeft!’
Ook hier verwijst deze tekst weer terug ⏪
naar ‘t begin van Het Verhaal, in Mark 1: 14-18, waar YESJ in Galilea is & ‘t EU v/h Koninkrijk Gods daar predikt!
Hij zegt dan ondermeer:
“VOLG MIJ EN IK ZAL MAKEN DAT JULLIE VISSERS VAN DE mènsheid zullen gaan worden?!”
Díe blijde boodschap van Yehosjoea
is voor de gehele mensheid! En al met al is zo
nu dit euangelie van Mark ‘n paas- of te wel ‘n PESACHVERHAAL!
‘n CIRCULAIR verhaal waarbij dus ook
‘t einde alweer verwijst naar het BEGIN van de vertelling?!
Met andere woorden:
de lezers & luisteraars worden OPGEROEPEN
nu en dan om vanaf nu ‘t GEHELE euangelie-verhaal te lezen àls ‘n PESACH/PAASVERHAAL!?
‘t EU van Mark gaat hierna
nog 12 verzen verder, maar de woorden
over de andere verschijningen van Yesj staan
in veel bijbels (tussen haakjes) & dat is nu eenmaal niet voor niets!
‘t Is nu om aan te geven
dat men vermoedt dat deze vertellingen pasveel later aan ‘t Nieuwe (niet Oude) Testament zijn toegevoegd!
In feite is elk menselijk verhaal
een relaas van zingeving, ontdekking,
mede mogelijk gemaakt door onze verdeling
en vol met gelijkenissen, vergelijkingen & samen delen van alles waarom ‘t werkelijk gáát leven & dood: tussen komen en gaan, verschijnen & verdwijnen, zijn & ‘er geweest zijn’:
aanwezigheid, bewustwording
& consequenties délen met elk ander -
menszijn als ‘ menswording in ons
eeuwig woordenspel, onderzoekings-
terrein & al ons thuiskomen na vele verre ’verkenningstochten’ overal en altijd
weer waar we komen &
gaan, “éérlijk délen
met elkaar”
…
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende