47930273 Pesach/Pasen vlg. YOCHANAN: ‘t heel veel

QQLEQ
LATER OPGESCHREVEN
EU VAN YOCHANAN LAAT OOK
GEEN ONDUIDELIJKHEID BESTAAN
over wie of wat
YEHOSJOEA
IS?!

Hij begint
zíjn euangelieversie al met de tekst:
“IN ‘t Begin was 🧺 er het WOORD, EN HET WOORD
WAS BIJ 🐝 ‘G D’ & Het Woord wàs GOD”!?” Ietwat verderop schrijft hij:
“EN HET WOORD WAS VLEES GEWORDEN EN HET HEEFT
ONDER ONS GEWOOND: WIJ HEBBEN
ZIJN HEERLIJKHEID
AANSCHOUWD!”
Dus wie YESJ beter wil
gaan leren kennen, moet er dan ook mee beginnen en eindigen bij,
door, in & met het woord, dé TÈKST DUS EN HAAR BETEKENIS?! Dit paasverhaal van YOCH loopt, zeker in het begin, tamelijk gelijk òp met de andere euangelisten. Yosef legt er YESH in zijn splinternieuw nog ongebruikt graf en Mirjam de Migdaliet (van Magdala) bezoekt dit nu
zo ‘’ graf een dag later om te ontdekken dat de grote rolsteen
voor het graf is weggerold?!
Zíj vertelt dit door
aan Sjim’on ‘PETRA’ & ‘n andere discipel die zich nu haasten
om snel naar dit graf te gaan! In dit lege graf vindt SJIPET nog de windsels en het zweetdoek?!
Zij begrijpen niet wat er hier is gebeurd en
gaan weer naar huis…
MIRYAM WEENT
EN ZIET DAN TWEE2️⃣IN HET WIT GEKLEDE ZGN. ‘ENGELEN’
AAN HET HOOFD- & VOETEN 👣-EINDE ZITTEN IN DIT GRAF?! Zij vragen 🧐 haar
waarom zij nu eigenlijk huilt? En zij zegt: “OMDAT ZIJ MIJN HÉÉR MEEGENOMEN HEBBEN
EN IK WEET NIET 🤷‍♀️ WAAR ZIJ HEM HEBBEN
NEERGELEGD!”
Op dàt moment
keert zij zich om & daar 👉 stáát Yehosjoea,
MAAR ZIJ HERKENT ‘M NIET! OOK HIJ VRAAGT HAAR
WAAROM ZIJ HUILT & WÀT ZIJ HIER
NOG ZOEKT?
ZIJ DENKT
DAT HIJ DE TUINMAN IS EN VRAAGT HEM:
“HEER, ALS U HEM WEGGEDRAGEN HEBT,
ZEG MIJ DAN WAAR U ‘M HEBT NEERGELEGD,
DAN ZAL IK ‘M MEENEMEN!”
Dàn spreekt Yehosjoea
zo nu tot haar: “MIRYAM!” Zij draait zich òm & blijkbaar realiseert zij zich nu pas
dat dìt níet de tuinman is, want zij antwoordt hem met RABBOENI
{mijn meester/rabbijn}, wat leermeester betekent, want zó had zíj Yesjoea
in háár léven ervaren!
Hij zegt haar:
“HOUDT MIJ NIET VAST,
WANT IK BEN NOG NIET OPGEGAAN NAAR DE VADER,
MAAR GA HEEN TOT MIJN BROEDERS EN ZEG NU ZÓ TOT HÈN: IK GA ÒP NAAR MIJN VADER EN JULLIE VADER, MAAR MIJN G D
ÈN JULLIE G D!”
MIRYAM AL MET AL
ZIET IN YEHOSJOEA EEN MAN DIE ZORGT VOOR DE TUIN 🪴?
ZOU HIERMEE DE TUIN VAN EDEN BEDOELD WORDEN, DE TUIN VAN ‘T PARADIJS,
VOORDAT DE MÈNS ZICH LIET VERLEIDEN VIA DE SLANG
DIE SPRAK DOOR EN MET ‘N
GESPLETEN TÒNG?
YESJ ALS HOEDER VAN DIE TUIN 🪴
DIE WIJ BLIJKBAAR OOIT ZIJN KWIJTGERAAKT?
‘t Is ‘n Beeld dat BAS prachtig vindt! MIRYAM MAGDALENA GAAT TERUG NAAR DE LEERLINGEN
VAN YESJOE EN ZEGT: ‘ÌK HÉB DÉ HÉÉR GEZÍEN!’ & zij vertelt hen 🐔 alles
wat híj aan háár gezègd heeft.
‘t Mooie bij Yochanan
is natuurlijk dat ook MIRYAM, ondanks het feit dat híj voor haar staat,
hèm niet hèrkènt? Dat is ‘n terugkerend patroon in de Bijbel, in het Nieuwe maar ook zeker in het Oude Testament! ZOEK NIET VERDER NAAR EEUWIG LEVEN,
WANT ‘T ANTWOORD ÌS ÈR ÀL!
HET PAASVERHAAL,
HET GELOOF DAT ER ZELFS DOOR DE DOOD
EN AL DEZE ANGST HÉÉN NÒG HÓÓP ÌS, KÒMT NATUURLIJK VOORT UIT DE TORAH!
IN EXODUS 3 WORDT DIE HERDER MOSJEH MIDDENIN DE WOESTIJN GEROEPEN
DOOR EEN STEM OM VOORTAAN ZIJN VOLK UIT HET LAND
VAN DE OVERDREVEN DÓÓD, AEGYPTE,
TE LEIDEN?!
EEN STEM
DIE HIJ NIET HERKENT
MAAR WÈL EEN STEM DIE MOSJEH ZEGT DAT HIJ:
“DE G D ÌS VÀN JOUW VADER, AVRAHAM, YITSCHAK EN YA’AKOV! ÌK ZÀL ÈR ZÍJN MÈT JÓU!”
& ALS MOSJEH TWIJFELT, WÀT MÓET HÍJ DÀN ZÈGGEN
TEGEN DIE MENSEN DIE NIET GELOVEN
DAT HIJ EEN STEM 🗳️
GEHOORD HEEFT?
WÀT ÌS
DÀN ZÍJ́N NÁÁM?!
DAN ZEGT G D: “ÌK ZÀL ER
ZÍJN ZÓÀLS ÌK
ÈR BÈN!”?

‘YÈSH’!!!

OK!
20 aug 2024 - bewerkt op 05 sep 2024 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende