4814097 Vicaris @ Pingjum: Menno Simons kreeg zijn
QQLEQ
PRIESTEROPLEIDING, MISSCHIEN 🤔
BIJ ‘N GELEERDE AMBTSGENOOT OF
EEN NABURIGE KLOOSTERSCHOOL?!
Hij was 🧺 28 jaar toen hij in 1524
in Pingjum ‘t geboortedorp van z’n vader
als vicaris werd aangesteld!?
De stemhebbende parochianen hadden in ‘t Friesland
van toen het recht 👨⚖️ om hun eigen geestelijken ter benoeming
voor te dragen… De Pingjummers kozen aldus blijkbaar liever geen ònbekende?!
Tijdens zijn vicariaat werd hij gedwongen om zijn standpunt te bepalen ten aanzien
van kerkelijke nieuwlichterij…
STEEDS MEER VAN DE OPRECHTE GELOVIGEN GINGEN
TWIJFELEN 🤔 AAN DE WERKZAAMHEID VAN DE MATERIËLE ‘HEILSMIDDELEN’!
Beelden en lichamelijke resten van heiligen (relikwieën), papieren 📝 eeuwig-leven-polissen (aflaten), water 🚿 om de erfzonde àf te wassen 🧼 ~ kònden díe óóit nog
blijven garanderen dat de gelovigen BEHOUDEN
zouden kunnen blijven worden?
Men zocht dus naar ‘n intensivering
van de ozo belangrijke VROOMHEID:
een directe, geestelijke, innerlijke relatie met “GOD” & Christus
die nu garandeerde & resulteerde in een zichtbare “LEVENSVERNIEUWING”?
Het Heilig Oliesel was goed om de schoenen 🥾 👞 🥿 mee te poetsen of de salades 🥗
mee aan te maken, zo schimpten sommigen!
Weer anderen meden de Mis & de Biecht…
Zij zochten nu dan ook zo voortaan
door ‘n zelfstandige Lezing van de Bijbel
naar ‘n Geestelijke ÉÉNHEID MET CHRISTUS?
Ze vertrouwden niet langer meer in de ‘lichamelijke aanwezigheid’
van Christos in de HOSTIE, ‘t geconsecreerde avondmaalsbrood, dat ook
door muizen opgevreten kon worden!
Zodoende maakten zij zich nu voortaan geleidelijk aan
onafhankelijker van de priesters, die alleen de bevoegdheid hadden
om de kerkelijke genademiddelen ‘operationeel’ te maken…
Menno SIMONSZ. overviel ook de twijfel 🤔 😐 aan het ‘miswonder’!
Had hij als priester de macht
om met het uitspreken van “DÌT IS MIJN LICHAAM”
{‘HOC EST CORPUS MEUM’; “Hocus Pocus”}
het brood 🥖 in ‘t Lichaam van Christus
te veranderen?
Duidde het avondmaal in de bijbel
juist niet veel meer op de Innerlijke ÉÉNHEID
MET DE GEZALFDE, DIE IN LIEFDE MET DE GEMEENTE
TOT ‘het lichaam van de Messias’ maakte?
Was die Verlosser dáár
niet veel WERKELIJKER PRESENT
dàn ín die ‘hostie’?
Menno ging het
zgn. “Nieuwe TESTAMENT”
in zijn geheel doorlezen
èn besprak zijn twijfels
met z’n collega’s
in Pingjum
…………
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende