48146101 DAARBIJ doelde hij op ut koningschap van
QQLEQ
JANTJE VAN
LEIDEN EN DE
ONDER DE DRUK VAN
HET LANGDURIGE BELEG DOOR HEM
INGEVOERDE INGEVOERDE GEMEENSCHAP VAN GOEDEREN & VÉÉL-
WÍJVERIJ!
Aan de andere kant
bakende Menno Simons zíjn beweging àf
van die zogenaamde spiritualisten:
radicale hervormers die volstonden
met een innerlijke vernieuwing & die de uiterlijke vormen v/d geloofspraktijk zoals de DOPE en ut AVONDMAAL,
van minder belang
achtten?!
Mede uit vrees 😰 voor
vervolging bleven de spiritualisten
ogenschijnlijk lid van de oude kerk;
zij ‘veinsden metter wereld’,
zoals dat heette!?
Hoe groot
het gevaar was 🧺 dat deze richting voor Menno’s reformatieprogramma vormde, blijkt wel uit🧅het feit dat Obbe Philips in 1540 zijn leiderschap opzegde en zich ook als spiritualist deed kennen!
Ook David Joris,
een andere belangrijke leider van het eerste uur, en evenals Menno door Obbe Philips geordineerd, week uit naar Bazel, waar hij anoniem als rijk koopman resideerde & via talloze geschriften ‘n ruime achterban
aan zich bond!
Zowel de overheid
als de geestelijkheid en
het gewone volk probeerde Menno Simons te overtuigen van de Bijbelse legitimiteit van zijn geloofs- en kerkopvatting.
Tegelijkertijd
wilde hij graag duidelijk maken dat hij niets te maken had met met die staatsgevaarlijk geachte oproerige en spiritualistische geestverwanten!
Mede
uit deze defensieve houding
vloeide zijn pleidooi voor
de geweldloosheid
voort!
Zo zocht hij,
de bijbel onderzoekend,
al tastend naar een alternatief voor revolutionaire expansie &
innerlijke emigratie?!
Hoe brachten de doperse leiders, Menno incluis, deze zuivering van de doperse beweging van oproerige en spiritualistische elementen
tot stand?
Door het instrument van de euangelische tucht of discipline (bijvoorbeeld Mat.18:15-1.
Evenals in de andere kerken werden
gelovigen met afwijkende gedragingen & geloofsvoorstellingen van het avondmaal geweerd!
Betoonden zij zich onbekeerlijk,
dan werden ze uit de gemeenten gebannen!
De dopers in het spoor van Menno Simons en de zijnen onderscheidden zich slechts op twee punten van de
gebruikelijke tuchtpraktijk.
Omdat ze
in de vervolgingstijd hun gemeenten los van overheidsbemoeienis organiseerden, lieten ze ook niet toe dat, zoals gebruikelijk, de overheid zich met de gemeentelijke
tucht inliet.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende