48146101 DAARBIJ doelde hij op ut koningschap van
QQLEQ
JANTJE VAN
LEIDEN EN DE
ONDER DE DRUK VAN
HET LANGDURIGE BELEG DOOR HEM
INGEVOERDE INGEVOERDE GEMEENSCHAP VAN GOEDEREN & VÉÉL-
WÍJVERIJ!
Aan de andere kant
bakende Menno Simons zíjn beweging àf
van die zogenaamde spiritualisten:
radicale hervormers die volstonden
met een innerlijke vernieuwing & die de uiterlijke vormen v/d geloofspraktijk zoals de DOPE en ut AVONDMAAL,
van minder belang
achtten?!
Mede uit vrees 😰 voor
vervolging bleven de spiritualisten
ogenschijnlijk lid van de oude kerk;
zij ‘veinsden metter wereld’,
zoals dat heette!?
Hoe groot
het gevaar was 🧺 dat deze richting voor Menno’s reformatieprogramma vormde, blijkt wel uit🧅het feit dat Obbe Philips in 1540 zijn leiderschap opzegde en zich ook als spiritualist deed kennen!
Ook David Joris,
een andere belangrijke leider van het eerste uur, en evenals Menno door Obbe Philips geordineerd, week uit naar Bazel, waar hij anoniem als rijk koopman resideerde & via talloze geschriften ‘n ruime achterban
aan zich bond!
Zowel de overheid
als de geestelijkheid en
het gewone volk probeerde Menno Simons te overtuigen van de Bijbelse legitimiteit van zijn geloofs- en kerkopvatting.
Tegelijkertijd
wilde hij graag duidelijk maken dat hij niets te maken had met met die staatsgevaarlijk geachte oproerige en spiritualistische geestverwanten!
Mede
uit deze defensieve houding
vloeide zijn pleidooi voor
de geweldloosheid
voort!
Zo zocht hij,
de bijbel onderzoekend,
al tastend naar een alternatief voor revolutionaire expansie &
innerlijke emigratie?!
Hoe brachten de doperse leiders, Menno incluis, deze zuivering van de doperse beweging van oproerige en spiritualistische elementen
tot stand?
Door het instrument van de euangelische tucht of discipline (bijvoorbeeld Mat.18:15-1.
Evenals in de andere kerken werden
gelovigen met afwijkende gedragingen & geloofsvoorstellingen van het avondmaal geweerd!
Betoonden zij zich onbekeerlijk,
dan werden ze uit de gemeenten gebannen!
De dopers in het spoor van Menno Simons en de zijnen onderscheidden zich slechts op twee punten van de
gebruikelijke tuchtpraktijk.
Omdat ze
in de vervolgingstijd hun gemeenten los van overheidsbemoeienis organiseerden, lieten ze ook niet toe dat, zoals gebruikelijk, de overheid zich met de gemeentelijke
tucht inliet.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46002 Belasting Heffen Inkomst Uitgaaf Straf Slaaf
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
vorige
volgende