48163103Kerkorganisatoren In Ballingschap (Tussen~
QQLEQ~
DOORTJES)!? MET
OBBE’S BROER 👦 🧑 👨
DIRK PHILIPS TROK MENNO
NAAR ‘T RIJNLAND, WAAR HIJ VAN 1544
tot 😵 ‘46 verblijf hield!
In ‘t tolerante Bisdom KEULEN
heeft hij Vélen gedoopt & aan de doperse
gemeenten toegevoegd?!
Uit ‘n ooggetuigenverslag
van díe tijd blijkt dat Menno toen al kreupel was 🧺,
hoewel hij verder nog wel sterk 💪
& gezond was 🧺!?
Hij was
“‘N DYCK, VET, SWAER MAN 👨,
BRIECHT{SCHEEF?} BAN AENGESICHT
UND EYNEN BRUYNEN BAERDT,
KONDE NIET WAELL
GAEN”!
Dit is
de enige beschrijving
van Menno’s uiterlijk! Alle portretten van hem zijn van latere datum
& in hoge mate 🧉
fictief?!
Van 1546 tot 😵 ‘55
vond Menno SIMONS zijn toevlucht in de Hanzesteden LÜBECK & WISMAR,
van waaruit hij diverse samenkomsten van doperse leiders bijwoonde,
zoals in EMDEN & GOCH!
Zijn bezoekreizen
strekten zich uit van GRONINGEN
tot 😵 DANTZIG!
Kenmerkend
voor deze periode
is de spanning tussen de leiders van deze
doperse beweging!
Twee mede-
oudsten van Menno Simons
verzetten zich tégen de rigoreuze tùchtpraktijk, die ertoe kon leiden
dat zèlfs echtgenoten elkaar moesten mijden, dat wil zeggen,
geen omgang meer met elkaar
mochten hebben?!
Bovendien zetten zij
vraagtekens❓⁉️ bij de leerstukken
van de ‘menswording’ van “CHRISTUS” èn de zgn.
TRINITEIT ZOALS ZE DOOR MENNO SIMONS
en zijn geestverwanten werden
voorgedragen!?
Adam Pastor
werd van zijn ambt ontheven,
evenals Frans Kuiper! Hendrik van Vreden & Antonius van Keulen scheidden zich àf!
Gillis van Aken werd wegens overspel gebannen,
maar later wéér áángenomen?!
Nieuwe leiders
werden aangesteld,
zoals Leenaart Bouwens uit Sommelsdijk,
die tijdens zíjn leven 10.000 gelovigen door de DOPE
aan die doperse beweging
zou toevoegen!?
DOOR MIDDEL
VAN NIEUWE PUBLICATIES
PROBEERDE MENNO SIMONS,
HELAAS TEVERGEEFS, WEL LEIDING TE GEVEN AAN DE DISCUSSIE
ÓVER DÉ JÚISTE, BÍJBELSE
TÙCHTÚITOEFENING?
Zíjn -
van omstandigheden afhankelijke -
soms strenge, dàn weer gematigde tóón,
bezorgde hem de roep ‘n
‘WEERHAAN’ 🐓
te zijn!
Tot 😵
zijn grote spijt
kòn hij alle scheuringen die in de doperse beweging
over die tùcht ontstonden,
niet meer tegenhouden,
laat stáán hélen!?
Regelingen dienaangaande,
vastgelegd door het convent van oudsten,
zoals bijvoorbeeld in de zo genaamde artikelen van WISMAR (1554)
KONDEN NIET DE GEWENSTE DUIDELIJKHEID VERSCHAFFEN
DIE VOOR HET HANDHAVEN VAN DIE GEWENSTE
ÉÉNHEID ZO NOODZAKELIJK
WAS… 🧺!
Méér èn méér
wèrden de gereformeerden gedùchte concurrenten
vàn deze ‘dopers’?!
Menno schreef
tijdens zijn laatste jaren in Wismar
een omvangrijk boek 📖 tégen die aantijgingen
van de Emdense, gereformeerde predikant Gellius FABER, die als pastoor Jelle SMIT
in ‘t zelfde jaar als Menno’s “UITTOCHT
UIT HET PAUSDOM”
Friesland was
ontvlucht!
OOK
VOLTOOIDE
HIJ ZIJN VERSIE
VAN HET GESPREK DAT HIJ JAREN EERDER
GEVOERD HAD
MET A LASCO!
In de strenge winter
🥶 van februari 1554 raakte hij in een fel twistgesprek gewikkeld
met de gereformeerden die in barre omstandigheden ENGELAND hadden moeten ontvluchten,
een toevlucht in Oost-Friesland zochten,
maar in WISMAR gestrand waren!?
Dit gesprek
in Menno’s heimelijke
verblijf- & schuilplaats werd bekend
en leidde tot de uitwijzing van zowel MENNO & de zijnen
als van de gereformeerden, die onder leiding
stonden van Martin MICRON &
Herman BACKEREEL
…
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende