48674 De verhouding van theïstische
WORDT
QQLEQ VERHELDERD
DOOR HET ONDERSCHEID
DAT ZOWEL MEESTER ECKHART
ÀLS ŚANKARA MAKEN TUSSEN EEN
PERSOONLIJKE GOD (Deus, para-Brahman) en
een onpersoonlijke ‘godheid’ (deitas, apara Brahman) welke
laatsten zij als ‘t hoogste beschouwen 🤔. ‘God en godheid zijn onderscheiden
als werken en niet werken,’ licht
Eckhart toe!
Op deze
verwantschap tussen Eckhart en
ŚANKARA werd het eerst gewezen door
Rudolf Otto (1926)? Er blijkt uit dat ‘monistische’ mystieke
ervaringen niet alleen in het Oosten voorkomen! Ook omgekeerd kent men in ‘t Oosten
ook theïstische mystieke ervaringen, bijvoorbeeld
van de persoonlijke God
ISHVARA ...
HET VALT
TROUWENS OP
dat de theïstische ervaringen ~
& dat geldt nog meer voor religieuze
ervaringen zoals MIRYAM-verschijningen ~
stèrk gekleurd zijn door de cultuur en de
godsdienstige context waarbinnen ze
plaatsvinden?!
Wat
deze ouwe
Mor Asih ‘t meest opviel
‘onderweg’ tussen die uitersten
in diverse tijden waren overeenkomsten &
verschillen in landen, culturen, talen, voedsel, kleding
& mentaliteit was 🧺 dat er óveràl criminelen, heiligen, gewone
& bijzondere mensen, mannen, vrouwen, kinderen, dieren,
planten 🌱 & evoluties
voorkomen!?
Joodse,
christelijke, hindoestaanse,
islamitische, heidense verschijningen van & ‘ervaringen’
met Miryam, Yehosjoea, hindoegoden: een uitzondering leek
aanvankelijk de Indiase HÉILIGE RAMAKRISHNA (1836~1886)
die zowèl hindoeïstische, christelijke alsook islamitische
religieuze ervaringen had? Hieruit concludeerde hij
dat alle Godsdiensten in wezen ‘GELÍJK ZIJN’!?
Voor een groot deel zijn deze te verklaren
uit het persoonlijke of collectieve
onderbewuste, of uit het
collectieve groeps
bewustzijn
...
Óveràl
afwijkingen, variaties,
uniformen, goede, kwade, aangename,
verraderlijke, bijzondere & ‘normale’ wezens die in
ons leven voorkomen, opkomen, verdwijnen,
blijven & ‘gaan’. We blijven
erop terugkomen:
keihard, teder,
verbazend.

Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende