48708 15 Pas aan het begin van de tweede eeuw, bij
’T
QQLEQ OPSTELLEN
VAN ‘T EUANGELIE
VAN YOCHANAN, WERD YEHOSJOEA
OOK VOORGESTELD ALS
‘de vleeswording’ van God?
Hij is dan niet meer
alleen ‘de geliefde Zoon van de Vader’,
🧓 🧑 👨, ‘de Gezondene van God’ en ‘de Mesjiach’, maar ‘God zèlf’
die de menselijke gedaante
‘aangenomen heeft’
… “IN ‘T BEGIN
WAS HET WOORD!
En ‘t Woord was 🧺 🐝 bij G D!
EN ‘T WOORD WAS GOD […]!
En ‘t woord is zo ook vlees geworden.
En het is onder ons gekomen om nu voortaan
met ons samen te komen blijven wonen,” zo schrijft die auteur van ‘t Vierde Euangelie
in zijn proloog?
Zo is aldus
ook de leer van de Godmens ontstaan!
En dergelijke intens geformuleerde beweringen, die nu sterk
zijn gaan blijven botsen met zowel Joods Geloof
als Menselijk Verstand, zullen zo dan nu binnen & rondom dit
ontluikend christendom diverse ernstige
discussies op blijven
leveren?
Want
hoe kan God
al met al nu mens worden zonder
zijn volledig transcendente
status te verliezen?
Kan
ook God lijden
& sterven voor/door
ons?
Hoe
kunnen
in ‘s hemelsnaam
die menselijkheid & goddelijkheid
in de persoon van Yehosjoea, Yesjoea,
Yesjoe als YESH (‘er is’) met elk
ander verzoend zijn
gaan blijven
worden?
ALS
YESH GOD IS,
waaròm zegt hij dan
dat ‘zijn Vader hem heeft gezonden’?
Zijn er dan ook meerdere
goddelijke personen?
En zo ja,
hoe kunnen we dan nog
blijven spreken van de éénheid
van God, die deze grondslag
van het monotheïsme
vormt?
We’ll see
…

Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende