900 km
Ja hoor, een beetje sneeuw en Nederland ligt weer overhoop:
Het winterweer heeft maandagmiddag rond halfzes geleid tot 900 kilometer file op de Nederlandse wegen.
Dat meldt de Verkeersinformatie van de ANWB. De drukte op de wegen staat daarmee op de tweede plaats in Nederland ooit. De lange rijen op de wegen worden veroorzaakt door automobilisten die stapvoets rijden vanwege een sneeuwfront dat van het oosten naar het westen trekt.
Vooral in de regio’s Utrecht en Amsterdam passen automobilisten hun tempo merkbaar aan. De langste files stonden rond half zes op de A27.
In beide richtingen stond daar toen meer dan 50 kilometer file. Ook op de A12 stond om half zes in beide richtingen meer dan 40 kilometer file.
Ongelukken
Volgens de ANWB is het opvallend dat de sneeuwval voorlopig nog niet tot grote ongelukken op de weg heeft geleid. Normaal telt Nederland op maandag rond half zeven, op het hoogtepunt van de spits, zo’n 200 kilometer file.
De drukste spits in de geschiedenis kende Nederland vooralsnog op 8 februari 1999. Toen leidden flinke sneeuwval en een aantal gekantelde vrachtwagens in de ochtendspits tot 975 kilometer file.
Limburg
Door sneeuwval regende het maandagmiddag vooral meldingen over aanrijdingen in Limburg. Dat vertelden woordvoerders van de beide Limburgse politiekorpsen.
De aanrijdingen doen zich zowel op snel- als binnenwegen voor. Het gaat vooral om glijpartijen met blikschade; rond halfvijf was er één aanrijding met letsel gemeld.
Rijkswaterstaat heeft snelwegen en provinciale wegen maandagochtend preventief tweemaal met zout bestrooid en stuurde sinds het begin van de sneeuwval rond drie uur de strooiwagens opnieuw de wegen op.
Spoorwegen
De dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen heeft vooralsnog geen last van de sneeuwval. Dat heeft een woordvoerder gemeld. Het winterse weer leidde tot vijf uur nergens in het land tot noemenswaardige vertragingen.
De NS stelt goed voorbereid te zijn op winters weer. Tijdens een grote oefening op 10 oktober is de winterdienstregeling getest die in werking treedt bij overmatige ijzel of sneeuwval.
De NS wacht berichten van het nieuwe Operationele Controle Centrum Rail (OCCR) af, dat continu in de gaten houdt of het winterse weer de reguliere dienstregeling in de war kan gaan schoppen.
freebird, man, 12 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende