Asociaal in het verkeer
Nu ik drie dagen in de week - en soms zelfs 3,5 dag - op locatie werk en daarnaast regelmatig heen en weer rijd tussen mijn vriend en mij, begin ik steeds meer te zien van asociaal rijgedrag op de weg. Ik zag het hiervoor natuurlijk ook heel vaak. Ik rij overal heen, en doe dat al zeker twaalf jaar, maar toch... als je echt dagelijks op de weg bent, dan valt het je des te meer op.
Vooral als je rond de spits rijdt. Man, man, man. Het is druk dan, dat weten we allemaal. Dingen schieten dan niet op. En ja, ik snap heel erg dat dat frustrerend is. Maar... wow... wat een asociaal gedrag vertonen mensen. Op achterlijke wijzes wordt er ingevoegd. Op het laatste moment nog even de afslag nemen, flink duwen en plakken. Seinen met groot licht. Achterlijk rotgedrag.
Wat ik bijvoorbeeld echt bizar vind, is hoeveel mensen 'opeens moeten tanken' als er file is. Uiteraard tanken ze dan toch niet, en rijden ze iets verder zo de snelweg weer op. Weer een stukje opgeschoten. Lekker boeiend, dat de file daardoor alleen maar langer wordt voor de medeweggebruikers.
Of wat dacht je van matrixborden die een baan afsluiten. De borden geven netjes aan: ga naar rechts (of naar links, whatever) en op een gegeven moment zie je dan een kruis boven de weg. Vaak omdat er een aanrijding was.
En wat zie ik mensen keer op keer doen? Gewoon lekker doorrijden bij het rode kruis en pas last minute van baan wisselen. Ben je toch mooi weer een paar auto's opgeschoten.
Twee categorieën die ik extra wil benadrukken.
Vrachtwagens
Ik heb begin oktober een aanrijding gehad met een vrachtwagen. De schrik zit er bij mij daardoor goed in. Wat er gebeurde, was dat een vrachtwagen op de middenbaan reed. Ik reed rechts. En vlak achter me voegde hij in op de rechterbaan. Te dicht op me, waardoor hij me aantikte, en ik al spinnend en tollend tegen de vangrail bij de linkerbaan terecht kwam. Dat ik er zonder kleerscheuren vanaf ben gekomen is echt een wonder. De auto was wel volledig total-loss.
Maar goed. Ik merk dat ik daardoor sneller schrik in het verkeer. Met name als het om vrachtwagens gaat. Ik blijf - zeker sinds die aanrijding - wat meer op de rechterbaan plakken. Dat vind ik fijner, wanneer ik weet dat ik bijvoorbeeld over 5 kilometer toch eraf moet. Ik plak daardoor wat achter vrachtauto's aan. Dat is niet erg. Wat wel erg is, zijn de vrachtauto's áchter me, die vervolgens megadicht op me gaan rijden.
Like.. WHY?
Het inhaalgedrag van vrachtwagens vind ik ook erg vervelend. Ja, het is vast enorm vervelend als je voorganger net iets langzamer rijdt dan jij en ik snap dat vrachtwagenchauffeurs hoge werkdruk hebben, omdat ze ergens op tijd moeten zijn. Maar toch.. het is zó vervelend. Vooral als de borden aangeven dat vrachtwagens niet mogen inhalen... dóe dat dan ook niet. Urgh
Fietsers
Die zie je gelukkig op de snelweg niet veel, maar daarbuiten wel. Ik fiets niet - ik heb er echt een hekel aan. Ik loop wel, of pak de auto. Ik heb fietsen echt nooit leuk gevonden. Ik snap dat het een handig vervoermiddel is. Maar wow, wat vind ik fietsers vervelend.
Vooral in deze tijd van het jaar. Het grootste gedeelte van de fietsers heeft gewoon géén licht aan. Ik ben wat nachtblind, dus ik zíe ze niet, tenzij ze echt in de buurt zijn. Maar dat is dan vaak enorm last minute, en bezorgt bij mij dus enorme schrikreacties. Zeker na mijn aanrijding.
Het zijn zelfs regelmatig ouders met kinderen die zonder licht rijden.
Andere fietsers fietsen aan de verkeerde kant van de weg, steken geen hand uit als ze oversteken of fietsen met z'n allen naast elkaar. Rekening houden met andere gebruikers op de weg? WELNEE.
En het ergste van allemaal zijn wielrenners, die gewoon overal voorrang nemen.
Iedere dag als ik vanuit mijn werk bij mijn vriend thuiskom, vertel ik wel iets over de asociale weggebruikers op de weg. Hij luistert, en knikt. En het lucht voor mij op. Want zo'n autorit is behoorlijk stressvol als je zo enorm schrikt van de situaties op de weg.
Ik hoop dat dat uiteindelijk minder zal worden. Maar de frustraties uiten helpt al enorm.
Nightdream, vrouw, 39 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende