Berlijn [verslag + foto's]

ik weet het ; een beetje laat.. Berlijn is al bijna een week geleden, maar beter laat dan nooit...

mijn eerste dag op Berlijn excursie:

na een busreis van ongeveer 7 uur kwamen we bij tropical island aan (ja we gingen eerst zwemmen voordat we naar het hotel gingen.)
Tropical Island is een grote zappelinloods die helemaal omgebouwd is tot een overdekt tropisch zwemparadijs met een groot tropisch regenwoud erin.
weer verder op weg naar het hotel hebben we nog weer een uur in de bus gezeten.
al die tijd in de bus was opzicht wel redelijk makkelijk vol te houden, we hebben drie films gekeken:
* 44 minutes
* Alex & Emma
* Angels & Demons
ik had me in het begin ook druk gemaakt naast wie ik zou komen te zitten die lange bustocht.. en uiteindelijk kwam ik ook nog eens in de bus waar ik bijna niemand kende, gelukkig kwam ik naast een meisje te zitten die zich daar ook druk over aan het maken was.
uiteindelijk raakten we aan de praat en was het zo erg nog niet.

bij het hotel aangekomen moesten we met tassen en koffers en al naar de ontvangst/ ontbijt/ diner ruimte, daar kon je per 4 aanmelden voor een kamer, kom dat even lekker uit, met mij erbij zijn het 9 meisjes... je kan het dus al raden, omdat ik een van de laatste was, zat ik in een kamer met niemand die ik ken, opzicht ook geen probleem, ik had hele gezellige kamergenoten; drie 2e jaars (werd veel afgelachen.)

dag 2:

's ochtends moesten de eerste klassers om 8.45 en mijn kamergenotes pas om 9.15
tot mijn verbazing plofte ik met mijn ontbijt neer bij klasgenoten tegen wie ik normaal amper mee praat, zeg maar een beetje bij de populaire groep van de klas.
normaal doen ze een beetje raar tegen me, maar nu deden ze opeens heel normaal was ik wel blij mee, zo kon ik tenminste ook lekker rustig mijn ontbijt eten..
nog lekker een uurtje vrije tijd en dan ...... een wandeling door Berlijn.
de wandeling ging langs allerlei belangrijke Berlijnse monumenten : de Reichstag, Brandenburger Tor, Berlijnse muur, Checkpoint Charlie, etc.
was wel grappig; bij de Brandenburger Tor stonden personen die verkleed waren als Duiste, Amerikaanse, Russische, Engelse Soldaten waarmee je op de foto kon, maar er liepen ook Beren rond en...........
DARTH VADER !!! XD

de berlijnse muur was ook heel aangrijpend, want als je die ziet dan denk je echt van .. hoe heeft zo'n muur zoveel terreur kunnen veroorzaken? ook was er een museum bij de muur met allemaal beelden en verhalen uit de oorlog, dat geeft je direct een groot beeld van hoe het in die tijd was , ook al heeft iedereen er al veel van gehoord met geschiedenis op de middelbare.

bij Checkpoint Charlie lieten de docenten ons onze eigen weg gaan, moesten we om vijf uur terug zijn in het hotel... eigenlijk een soort van Droping dus ... van Checkpoint Charlie naar het Hauptbahnhof en onder tussen nog winkelen en de stad een beetje bekijken ...
die dag heb ik waarschijnlijk wel meer dan twintig kilometer gelopen, als het al niet meer is XD.
maargoed... onder het lopen hebben we nog wel leuke winkels gezien, en op een gegeven moment stranden we midden in een dure winkelcentrum; allemaal Gucci, Yvessaint laurent, Louis Vuitton, etc.
tussen de middag heel ordinair bij McDonalds gegeten... ik weet ongezond, maar kan wel lekker zijn.
bij die Mc hadden ze echt een heel handig systeem ... je kon via een computer bestellen.
pinpas erin, keuzes maken, je kreeg de bon en viola... je kon het direct ophalen bij de kassa (tenzij er iets nog niet klaar was natuurlijk.)
niets meer te maken met al die stoppe vragen van... wilt u dit er nog bij? of wilt u een....of een.....? echt super fijn!

maarja ... ook ik kan geen reis overleven zonder een verwonding XD .....

komen we bij zo'n chocolatier, zie ik niet dat een bord niet stevig op de grond staat, ik passeer te dichtbij...
en krijg het bord vol tegen mijn lip aan.. vraag me niet hoe .. maar het lukte me... snee in mijn lip..
maar ja... heb wel lekkere chocolade gekocht ^^

Avondeten was echt goor !!! bijna niemand heeft wat gegeten, sommigen zijn direct naar het Hauptbahnhof gegaan om daar te gaan eten en ik geef ze geen ongelijk.

na het oh zo lekkere avondeten...-.-' werden we op het dakterras geroepen waar we ons in groepjes moesten delen om een fototocht te doen.
ik zat in een groepje van mijn klas waar ik normaal eigenlijk niet zo vaak mee omga ... gaat lekker deze reis.. maar was wel lachen, we hadden orginele dingen bedacht bij bijvoorbeeld, verkleed een groepsgenoot als kerstman... of maak een foto van een groepsgenoot als Russische soldaat...

uiteindelijk zijn we met onze orginaliteit 2e geworden, we hebben dus ook een hoop 2e, 3e en 4e klassers afgetroeft... mijn kamergenotes waren 1e geworden.

dag 3:

weer lekker vroeg aan het ontbijt... dit keer was het echt koud in Berlijngaap!
de bus in... op weg naar Sachsenhausen ... concentratie-werkkamp...
was echt heftig om daar te zijn, je kon zien hoe ze daar leefden, en je kon beter begrijpen hoe zij zich wel niet gevoeld moeten hebben.
vooral als je beseft dat wij het al koud hadden met onze winterjassen, daaronder dik ingepakt, muts op, sjaal voor de mond, handschoenen aan, terwijl zij in dat soort weer alleen maar een zomeruniform droegen.
er hing op sommige plekken ook een akelige sfeer, alsof het gevoel van wat er toen gebeurd is allemaal is blijven hangen, ik kreeg er kriebels van.

gelukkig was ons middag programma een stuk leuker, maar minder interessant...(tenzij je shoppen en een kerstmarkt interessanter vind dan een werkkamp.)
tja ... wat rondgekeken in de winkeltjes daar , over de kerstmarkt heen geslenterd.
met de bus weer terug naar het hotel, waar iedereen kon avondeten (alweer niet te eten.) en waarna iedereen zich kon aanmelden om naar Qdorf te gaan, maar ik had er niet zo'n zin in, dus ik zat samen met het "busmeisje"-ze had ook geen zin om te gaan.- beneden aan de bar van het hotel te hangen en te praten.
over het algemeen een leuke avond, hoewel ik pas rond half 2 ging kon slapen, omdat mijn kamergenotes wel naar Qdorf waren geweest..
ik sliep bijna, maar toen kwamen zij binnen nahnah

dag 4:

en toen was het alweer tijd om richting huis te gaan.
de terugreis was veel erger dan de heenreis, hoewel ik slaperig was, kon ik er maar geen vat op krijgen, ook al wou ik dat nog zo graag. waarschijnlijk ben ik maar een halfuurtje ingedommeld, om weer wakker te worden op hetzelfde punt als waar we en halfuur geleden ook nog stonden...
je kan het al raden... een file...
uiteindelijk hebben we er ongeveer 12 uur over gedaan om weer in Zwolle terug te komen...
reken maar na.. van 's ochtends 9.15 tot 21.50 onderweg geweest...
oke... met ondertusse wel een stop van een uur bij een groot winkelcentrum in de buurt van Hannover.
en man... ze mochten ook van te voren wel even goed democratisch beslissen welke film ze op zouden zetten.. de eerste was wel leuk; een actie comedy genaamd Wasabi...
maar de tweede....:S

de tweede film was namelijk een horror genaamd Mirrors..
ik wou op dat moment al helemaal geen horror kijken... laat staan eentje over spiegels... daar heb ik de laatste tijd al nachtmerries van... (vraag me niet waarom, dat weet ik ook niet.)
en laat een horror dan al helemaal niet in het donker zien, ik heb zo min mogelijk proberen te kijken, maar soms werden mijn ogen naar het beeld toe getrokken en zag ik juist net de ranzige stukjes...geschokt
heb toen maar mijn muts over mijn ogen getrokken en probeerde weer te slapen, maar ik kon alles horen.. en nee... dan kan je ook lekker slapen...

maar goed... met huid en haar thuis gekomen ... kon die nacht alleen niet in slaap vallen door die kutfilm...

dat was mijn Berlijn Excursie....

foto's:

natuurlijk ... de Brandenburger Tor

Darth Vader !! ^^

genomen in het concentratie-werkkamp Sachsenhausen, mijn Duits is niet best, maar zelfs ik kon hier iets uithalen... en de informatie die we erbij kregen was...,,als een "gevangene" ook maar een stap over die lijn zette, mocht hij per direct neergeschoten worden, diegene die dan de "gevangene" had neergeschoten, kreeg een extra premie en mocht met vakantie....
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1359.snc4/163183_1632227417059_1577855492_1452322_4757797_n.jpg" class="resize" alt=""/>
de badkamers van de "gevangenen" in Sachsenhausen.
23 dec 2010 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Dream-elf
Dream-elf, vrouw, 31 jaar

Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende