de OV chipkaart-leugen #2

op 26 oktober 2006 (inmiddels dus al erg ruim 3 jaar geleden, toen nog bijna niemand met een OV-chipkaart gereisd had), heeft Rover een manifest gemaakt over de OV-chipkaart met daarin 11 reizigerseisen - te vinden op <http://www.rover.nl/dossiers/chi051026.htm>;.
Toen dacht de minister overigens nog om binnen 1 1/4 jaar de OVC landelijk ingevoerd te hebben.
Laten we die eisen er eens bijpakken, en kijken hoe het er nu mee staat:

* De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker.

Voor mij niet - ik heb soms geen idee wat ik moet doen, terwijl met een strippenkaart de verantwoordelijkheid bij de chauffeur ligt, en een treinkaartje is tenminste duidelijk. Vaak is er geen personeel om vragen te stellen en/of weet dat personeel het niet.

* De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV niet duurder.

Hoewel we hier op OVL allemaal zeker weten van niet, begint de politiek het ontkennen ook een beetje beu te worden - er komt nu een onderzoek

* Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk.

Uhhh - nee. Ik zou zelfs durven beweren: het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is onoverzichtelijk.

* De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten.

Hoe het met ouderen en gehandicapten zit weet ik niet. Ik wordt in ieder geval behoorlijk veel -ongevraagd- geinformeerd, maar vaak niet met de antworden van de vragen waar ik mee zit. Niet goed geinformeerd dus. Ook de informatie van de apparatuur naar de reiziger toe is soms volkomen abacadabra.

* De prijsberekening van een reis is voor de reiziger transparant, voorspelbaar en controleerbaar.

Transparant: nee. Het is voor veel mensen zelfs hier op OVL niet duidelijk waarom een bepaalde prijs
nou betaald moet worden.
Voorspelbaar: nee. Het is meestal puur uit ervaring dat mensen een bepaalde prijs kennen.
Controleerbaar: nee. Daarvoor moet je naar een oplaadautomaat, binnen 10 check-in/check-out's, om een bonnetje uit te printen, waar vaak onjuiste of onvolledige informatie op staat, vooral in het geval er toch al iets fout is gegaan.

* Aan de kaart zelf zijn voor de reiziger geen kosten verbonden.

Nee. Die kost geld, behalve als je hem krijgt bij een ander (duur) product (OV-jaarkaart, kortingskaart etc)

* De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat.

Nee. De kaart is kraakbaar. Sommige kortingen kunnen niet met een anonieme kaart gehaald worden.

* De OV-chipkaart en de toegangspoortjes beperken de toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet.
Hier heb ik geen mening over. Het is nog niet zo erg gebleken als ik gevreesd had, maar ik heb ook niet het idee dat de veiligheid toeneemt.

* De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn helder en evenwichtig.

Nee. De voorwaarden zijn in juridisch jargon gesteld en bij vragen wijzen de verschillende organisaties naar elkaar.

* Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke manier geregeld.

Nee. Bij vragen moet je je doopceel lichten en/of wordt je doorgestuurd naar een andere organisatie.

* De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem.

Nee. Er gaan nog relatief vaak dingen mis. Bovendien wordt bijna elke fout van het systeem afgewenteld op de reiziger.
20 jan 2010 - bewerkt op 21 jan 2010 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van freebird
freebird, man, 12 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende