Een goed verhaal.

Een goed verhaal is waar. Niet omdat de feiten kloppen, maar omdat het logisch en authentiek is. Een goed verhaal belooft iets. De belofte is gedurfd, moedig, en niet gewoon best leuk – zij is uitzonderlijk, anders luistert er niemand. Een goed verhaal wekt vertrouwen. Vertrouwen is de meest schaarse grondstof die we nog hebben. Niemand vertrouwt nog iemand. De klanten vertrouwen de mooie vrouwen niet die wodka drinken in de buurtkroeg, omdat ze tegenwoordig allemaal worden betaald door de drankindustrie. De klanten vertrouwen de mensen niet die sprekend in reclames optreden en de klanten vertrouwen de firma’s niet langer die hun farmaceutische producten maken. Het gevolg is dat het geen marketeer nog lukt om een verhaal over te brengen als hij niet de geloofwaardigheid bezit om dat verhaal te kunnen vertellen. Een goed verhaal loopt gesmeerd. De consument wordt meegesleept zodra het verhaal van start gaat. Een eerste indruk heeft veel meer invloed dan vaak wordt ingeschat. Een goed verhaal vertolkt waar de consument qua levensvisie naar op zoek is en sluit naadloos aan bij zijn verwachtingspatroon. Je wilt graag horen wat een hybride-auto te bieden heeft, of niet. Een goed verhaal draait niet om logica, maar spreekt vaak onze zintuigen aan. Feromonen zijn geen sprookje. Mensen weten na even snuiven al of ze iemand aardig vinden. En Alessi’s ontwerp van een theepot communiceert met de klant op een manier die een technische verhandeling over kokend water nooit voor elkaar krijgt. Een goed verhaal richt zich zelden op iedereen tegelijk. De doorsnee-klant haalt al gauw zijn schouders op. De doorsnee-klant heeft te veel uiteenlopende opinies wat het leven betreft, en de doorsnee-klant is in grote lijnen best tevreden. Als u uw verhaal moet afzwakken om iedereen te kunnen aanspreken, dan spreekt het niemand meer aan. Een goed verhaal spreekt zichzelf niet tegen. Staat uw restaurant op een geschikte plek, maar heeft u een fout menu, dan gaat u de mist in. Heeft u als projectontwikkelaar een prachtige, bosrijke omgeving te bieden, maar derderangs nepvilla’s, dan wordt het niets. De consument is slim en kijkt onmiddellijk door elk bedrog heen. En bovenal klopt een goed verhaal met ons wereldbeeld. De beste verhalen leren de mensen niets nieuws. De beste verhalen bevestigen wat het publiek al lang denkt, zorgen ervoor dat de mensen die ze horen zich heel knap en veilig voelen, omdat wordt bevestigd dat ze altijd al gelijk hadden.

Bron: http://nl.odemagazine.com/doc/0085/Hoe-vertel-je-een-goed-verhaal/

love,
me. OK!
23 jul 2012 - bewerkt op 23 jul 2012 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van storytoday
storytoday, vrouw, 123 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende