flop van 2009
Jaja, de OV sjipkaart saga blijft ons bezig houden...
OV-chipkaart grootste flop van 2009‏
http://webwereld.nl/nieuws/64748/ov-chipkaart-grootste-flop-van-2009.html#source=news_list Gepubliceerd: Vrijdag 1 januari 2010
Auteur: Andreas Udo de Haes
De OV-chipkaart is door de lezers van Webwereld uitgeroepen tot ict-flop van het afgelopen jaar. Het anti-Torrentoffensief van Brein en de embed-taks van Buma delen de tweede plaats. Met een ruime voorsprong krijgt de OV-chipkaart het predicaat ict-flop van het jaar. 25 procent van de in totaal 3150 uitgebrachte stemmen gingen naar het omstreden vervoersbetaalsysteem. Vorig jaar eindigde de OV-chipkaart al als tweede in de flopverkiezing. In 2009 is de OV-chipkaart gefaseerd ingevoerd in verschillende regio's.Dat ging vaak gepaard met logistieke chaos. Daarnaast gaat het systeem gebukt onder een waslijst aan problemen waarvan er veel zitten ingebakken. Ict-journalist Brenno de Winter zette ze voor Webwereld op een rijtje."Het verbaast me niet dat de OV-chipkaart de ict-flop van 2009 is geworden. Het probleem is en blijft dat er veel zaken niet op orde zijn en het systeem er toch komt. Het is pijnlijk duidelijk geworden dat de vervoersbedrijven voorop staan en alle ellende voor rekening van de klant is. Dat vind ik persoonlijk jammer, want als regelmatig OV-gebruiker ben ik juist enthousiast over het concept. Maar met deze uitvoering is het een sof. De lezer kan dit nieuwe jaar de nodige onthullingen verwachten", belooft De Winter.
Overwegend positief
Trans Link Systems, het bedrijf achter de OV-chipkaart, reageert voorzichtig. "Voor ons was 2009 een heel belangrijk jaar. Ongeveer 75 procent van Nederland heeft nu de mogelijkheid om met de OV-chipkaart te reizen. Gebruikers waarderen het en zijn overwegend zeer positief. Maar niet alles gaat vlekkeloos. Het is een omvangrijk systeem en we staan open voor verbeteringen, we leren," aldus de woordvoerster. Dat onvolkomenheden in het systeem worden afgewenteld op de reiziger is volgens Trans Link Systems geenszins het geval. "Het is absoluut niet waar dat reizigers de dupe zijn van fouten in het systeem. Er is veel ondersteuning en we hebben een zeer ruime coulanceregeling. Die geldt zelfs als mensen zijn vergeten uit te checken, wat hun eigen verantwoordelijkheid is."
freebird, man, 12 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende