for all mumahobibonobo's & relatives far & near

Met
andere woorden:
welke identiteit 'mumahobibo's'
aannemen is meestal min
of meer volkomen toevallig, arbitrary,
random, whimsical, nietszeggend als 'n willekeurige
nickname.
OOK
al in 't OT,
maar zeker i/d latere literatuur
worden dan dus ook heel andere accenten gelegd
bij de beschrijving van koning David
dan we i/d boeken I & II Sjmoe'eel kunnen vinden!
In "Het boek v/d Bijbelse Oudheden" 'n geschrift van Pseudo~Philo,
dat dus op naam staat v/d beroemde Joodse wijsgeer~theoloog uit Alexandria, maar zeker niet van hem is, wordt David vooral als 'n soort van exorcist gezien {cap. 60}. In de strijd tegen Goliath {61.5.7vv} gebruikt hij zeven stenen waarop hij de namen schrijft v/d drie z.g. aartavaders, van Mosjeh & Aharon, van zichzelf & de "Allerhoogste": met deze stenen {lees: namen}, doodt hij Goliath. Mogelijk is dit geschrift geschreven i/d jaren voorafgaande a/d Joodse opstand
in 66 AD?


In de literatuur van Qumran
is David vooral de psalmdichter, en wel van 3600 psalmen.
"t Totaal van zijn liederen komt daarmee op 4050.
Hij sprak deze 'door de profetie'.
DEZE nadruk op David als psalmdichter met de gave v/d profetie
gaat ten koste van zijn politiek~militaire betekenis.

In 't NT tenslotte
valt 't hoofdaccent op David als 'n profetisch figuur.
In Handelingen 2:30 wordt hij met zoveel woorden een profeet genoemd.
DAT hij koning was, wordt niet geheel verzwegen [zie ook Lucky Luke 1:32v; HAND 12:22],
maar de volle nadruk valt op hem als de spreker van geinspireerde woorden [HAND 1:16; 2:25vv; 4:25v;
Hebrews 4:7]!

SAMENVATTEND
kunnen we daarom dan dus ook zeggen dat er in 't na~oudtestamentische jodendom tamelijk sterke tendenzen zijn om de militair-politieke betekenis van Dawied te relativeren & dat hij veelmeer wordt gestypeerd als exorcist, psalmdichter & profeet.

Iets dergelijks
gaat dus ook op voor onze eigen mydinicknames e.d.?
De namen die wij hebben meegekregen bij onze geboorte, dope, belijdenis, confirmatie,
of op wat voor 'gekozen' & 'toevallige' manier dan ook KUNNEN wel of niet iets zeggen over 'onszelf',
wat 'men erin zag', welke waarde we er zelf aan geven [positief/neutraal/negatief],
en wat 'anderen' er eventueel in 'zien'!?
EEN ding is WEL zeker: bijna praktisch ALLE mydibijbelse namen hebben 'betekenissen',
veelvuldige associaties, 'holografische mogelijkheden' &
zijn alleen deel van een soort van 'inlegkunde',
net zoals je kunt gaan verklaren door middel
van cijfercodes, numerieke waarden
van letters, woorden,
zinnen en
begrippen?

Voorwaar
ik zeg je:
strange fruit on common trees ~
rare combinaties van zingeving, betekenis, associaties, in- & uitlegkunde,
zinvolle gelijkenissen en allerlei mogelijkheden tot bijgeloof, oppervlakkige afgoderij & fanatisme?!
Je kunt met 'al die mydibijverhalen' {NET als met
al onze 'eigen' mydiverhalen &
reacties?!} bijna alle kanten
op [als je
dat zou
willen]!

OOK DAT
kan zowel vele voor- als
nadelen hebben for
you and
me?
blozen
engel
cool!
knipoog
nahnah
Sleep
well & dream sweet
if you want to and can &
tell us all about "IT"
some other time
maybe
...
verdrietigboossneakygaap!verwardgemeennahnahhuilen
verliefdliefdesverdrietverliefd
07 okt 2007 - bewerkt op 07 okt 2007 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van chai
chai, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende