De storing bij online betalingssysteem iDeal is opgelost. Bij elke bank kunnen klanten weer normaal betalen. Dat heeft betaalorganisatie Currence, het bedrijf achter iDeal, vrijdagmiddag laten weten. .
Begin van de middag werd bekend dat klanten van ING en SNS niet konden afrekenen met iDeal. Vijf banken konden daarnaast opeens geen contact meer krijgen met webwinkels die bij hen waren aangesloten. Hierdoor was het voor consumenten tijdelijk onmogelijk om bij deze webwinkels met iDeal te betalen.
Klanten van ING kunnen geen betalingen doen via iDeal. Dat heeft Currence, de organisatie achter iDeal, bevestigd. Naar verwachting wordt het probleem in de loop van de middag opgelost.
Wanneer het probleem is ontstaan, kon Currence niet zeggen, maar berichtgeving op sociale media wijst eropt dat dit rond het middaguur moet zijn geweest.
Zakelijke klanten van ING zijn niet getroffen door de iDeal-storing, evenmin als klanten van andere banken.
Daarom is het te hopen dat gewoon betalen, jeweetwel, met echt geld, altijd mogelijk blijft. Nu al zijn er kassa's of hele winkels met de mededeling 'alleen PIN betalingen'. Maar hoe goed het ook werkt, er is altijd kans op storingen. Laat de toekomst er niet zó uit komen te zien: